La The construction of the narrator in Rubem Fonseca. Analysis of the story "The collector"

Keywords: Rubem Fonseca, Construction, Narrator, Fiction, Latin American literature

Abstract

Rubem Fonseca’s narrative is marked by the constant search for destiny and the human condition. His stories and novels deal with topics whose perspectives are oriented towards violence; in addition, his style, direct and unambiguous, has made him a very popular writer in the field of contemporary Latin American literature. In many of his works, this writer creates and recreates a fictional world by the hand of a narrator who is far from social conventions, a marginal who acts detached from the law and seeks to subvert social roles, as in his story "The Collector". In this sense, this paper aims to investigate, through classical theoretical literary postulates, the way in which Rubem Fonseca constructs this figure in one of his most emblematic texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Alvarado, R. (2016). Violencia y dolor, voz narrativa y lenguaje: Sin aliento de Ricardo Chávez Castañeda. Catedral Tomada: Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 4 (6), 50-76. https://doi.org/10.5195/ CT/2016.120

Alves, L. (2014). Rubem Fonseca y el golpe del 64. Literatura: teoría, historia, crítica, 16 (1), 15-40. https://doi.org/10.15446/lthc.v16n1.44325

Barthes, R. (1998). Análisis estructural del relato. Ciudad de México: Ediciones Coyoacán.

Chatman, S. (1990). Historia y discurso: la estructura narrativa en la novela y en el cine. Madrid: Taurus.

Fonseca, R. (2018). Cuentos completos I. Barcelona: Tusquets.

Friedman, N. (1975). Form and Meaning in Fiction. Atenas: University of Georgia Press.

Gama, M. (2012). El cuerpo marginal: los símbolos del cuerpo en “El cobrador” de Rubem Fonseca. Mitologías hoy, 6, 48-55. https://doi.org/10.5565/ rev/mitologias.71

Genette, G. (1989). Figuras III. Barcelona: Lumen.

Gómez, R. (2011). “El Cobrador”, de Rubem Fonseca: una estética de la anomalía, para una ética bárbara. https://repository.eafit. edu.co/bitstream/handle/10784/2696/Ricardo_Gomez_2012.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

López, F. (2008). Sombras de la libertad: una aproximación a la literatura brasileña. Alicante: Universidad de Alicante.

Montes, P. (2015). La metaficción historiográfica en el país de la canela, de William Ospina. Contexto, 19 (21), 101-123. http://revencyt.ula.ve/ storage/repo/ArchivoDocumento/texto/v19n21/art07.pdf.

Oviedo, J. (2002). Rubem Fonseca: la fascinación del abismo. Letras libres, 12, 12-15. https://www.letraslibres.com/mexico-espana/rubem-fonseca-la-fascinacion-del-abismo.

Ricoeur, P. (2005). Lenguaje, texto y realidad. Buenos Aires: Biblos.

Rossman, G., y Rallis, S. (1989). Learning in the field. An introduction to qualitive research. Nueva York: Sage.

Saavedra, G. (1999). Voces con poder. Estrategias para hacer más elocuente y creíble al narrador de no ficción periodística. (Tesis para optar al grado de Doctor en Comunicación). Universidad Autónoma de Barcelona, Barcelona.

Stanzel, F. (1984). A Theory of Narrative. Cambridge: Cambridge University Press.

Suárez, C. (2010). Rubem Fonseca: entre la palabra y el movimiento. (Tesis de pregrado). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá. https://repository. javeriana.edu.co/handle/10554/6445.

Tello, R. (Ed). (2004). La violencia como estética de la misantropía en la obra de Rubem Fonseca. https://tlriidcchazcapotzalco.files.wordpress. com/2014/04/los-mejores-relatos-rubem-fonseca.pdf.

Turco, L. (1989). Dialogue. A Socratic Dialogue on the Art of Writing Dialogue in Fiction. Nueva York: Writers Digest Books.

Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Editorial Gedisa.
Published
2020-11-16
How to Cite
Benavides, J. (2020). La The construction of the narrator in Rubem Fonseca. Analysis of the story "The collector". Letras (Lima), 91(134), 199-210. https://doi.org/10.30920/letras.91.134.10
Section
Short communications and research progress