Humans and non-humans in the Radio Ucamara videos of the Kukama Kukamiria indigenous people (Peru): an approach from neomaterialism

Keywords: Amazonian cosmologies, Kukama Kukamiria, Youtube

Abstract

For the Kukama Kukamiria indigenous people (Peru), a diversity of agents (human and non-human)are constantly interrelated through a large network in which the different intertwines allow associative communication (contrary to social communication). From the theoretical proposal of neomaterialism (Lemos, 2013; Lemos, 2020) and the actor-network (Latour, 2005; Latour, 2012), this relational coexistence is studied through the videos produced by Radio Ucamara, owned and directed by members of the Kukama Kukamiria indigenous people. From a qualitative, cross-sectional, observational-descriptive analysis, indigenous communication processes are studied from four songs (Parana, Omagua, Aparecimos and Kamatia) that appeared on the YouTube platform of Radio Ucamara between 2015 and 2019. Emphasis is placed on the modes of existence, agencies (human and non-human) and radical mediations. The study concludes that, based on the applied theory, it is in the mediations themselves (the interlacing and associations between different agents) that materiality (agencies) is produced, which shape an associative communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Angulo-Giraldo, M. (2019). Las cosmologías amazónicas y las narraciones mediáticas. El caso de la Radio Ucamara del Pueblo Indígena Kukama Kukamiria (Perú). Pós - Revista Brasiliense De Pós-Graduação Em Ciências Sociais, 14(1), 119-147.

Barbero, M. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Editora Gustavo Gili.

Barretto de Castro, T. A. (2020). Perspectivas pluriversais: A poética de relações de Clarice Lispector (Tesis de doctorado, Universidad Libre de Berlín). http://dx.doi.org/10.17169/refubium-26150

Bennett, J. (2010). Vibrant matter: a political ecology of things. Durham: Duke University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv111jh6w

Berjón, M. y Cadenas, M. (2009). La inquietud se hizo carne... y vino a vivir entre los kukama. Dos lecturas a propósito de los pelacara. Estudio agustiniano, 44(3), 425-437. https://doi.org/10.53111/estagus.v44i3.260

Berjón, M. y Cadenas, M. (2014). Inestabilidad ontológica: el caso de los kukama de la Amazonía peruana. Organización de los Agustinos de Latinoamérica. http://www.oalagustinos.org/pdf/2014_15Manuel.pdf

Braga, J. L. (2020). Neomaterialismo & Antropológicas. Galáxia, 45, 20-33. https://doi.org/10.1590/1982-25532020348186

Calderón Vives, E. J. (2020). El río que camina: estrategia comunicacional Kukama para la defensa del territorio por Radio Ucamara (Tesis de Licenciatura en Periodismo). Facultad de Ciencias y Artes de la Comunicación, Pontifica Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/17423

Callon, M. (1984). Some elements of a sociology of translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Brieuc Bay. The Sociological Review, 32(1_suppl), 196-233. https://doi.org/10.1111/j.1467-54X.1984.tb00113.x

Callon, M. y Latour, B. (1981). Unscrewing the big leviathan: How actors Macro-structure reality and How sociologists Help them to do so. En K. D. Knorr-Cetina, The micro-sociological challenge of macro-sociology: towards a reconstruction of social theory and methodology (pp. 277-303). Routledge, Kegan Paul.

Carlin, A. M. (2021). Aspectos da teoria ator-rede (ANT) e da mediação em exposições de arte: estratégias teórico-metodológicas para pesquisas em mediação cultural. O Mosaico, 21.

Castillo Rogel, R. T., More Calero, F. J., Cornejo La Torre, M., Fernández Ponce, J. N. y Mialhe Matonnier, E. L. (2020). Aislamiento de bacterias con potencial biorremediador y análisis de comunidades bacterianas de zona impactada por derrame de petróleo en Condorcanqui-Amazonas-Perú. Revista de Investigaciones Altoandinas, 22(3), 215-225. https://doi.org/10.18271/ria.2020.656

Correa, N. (2019). Pueblos indígenas y población afrodescendiente. 2030-Alimentación, agricultura y desarrollo rural en América Latina y el Caribe, Documento 24. Organización de las Naciones Unidas para la Agricultura y la Alimentación. https://www.fao.org/3/ca5500es/ca5500es.pdf

Cronon, W. (1991). Nature’s metrópolis. Nature’s metropolis: Chicago and the Great West. WW Norton.

DeLanda, M. (2019). A new philosophy of society: Assemblage theory and social complexity. Bloomsbury Publishing. https://doi.org/10.5040/9781350096769

Descola, P. (2001). Construyendo naturalezas. Ecología simbólica y práctica social. En T. Ingold y G. Pálsson, Naturaleza y sociedad: perspectivas antropológicas (pp. 101-123). Siglo XXI.

Descola, P. (2004). Las cosmologías indígenas de la Amazonía. En A. Surallés y P. García (Eds.). Territorio indígena y percepción del entorno (pp. 25-36). Grupo Internacional de Trabajo sobre Asuntos Indígenas.

Doyle, M. (2013). Los medios masivos de comunicación en las luchas de los Pueblos indígenas: abordajes de los estudios sobre comunicación. Estudios-Centro de Estudios Avanzados, 30, 107-122. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?-codigo=5209630

Drahos, P. (2011). When cosmology meets property: indigenous people’s innovation and intellectual property. Prometheus, 29(3), 233-252. https://doi.org/10.1080/08109028.2011.638213

Espinosa, Ó., Fabiano, E. y Tello, L. (2021). La radio indígena ante la pandemia de la COVID-19 en la Amazonía peruana. El caso de Radio Ucamara (Nauta, Loreto, Perú). América Crítica, 5(1), 33-45.

Franceschi, A. Z. y Maetzke, F. L. (2017). Trasformazioni nella relazione del popolo Kukama col fiume, fra contaminazione petrolifera e impianti di potabilizzazione dell’acqua. (Tesis de grado en Antropología, religiones y civilizaciones). Universidad de Boloña.

Freitas, M. A. F. D. (2020). A terceira margem do rio: conflitos ontológicos no litoral norte capixaba (Tesis de doctorado, Universidad de Nova). https://run.unl.pt/handle/10362/99218

Galli, E. (2014). Los Kukama aparecen. L’esperienza radiofonica indigena nell’Amazzonia contemporanea. En R. Badini (Ed.), Amazzonia indigena e pratiche di autorappresentazione (pp. 23-38). F. Angeli.

González-Abrisketa, O., y Carro-Ripalda, S. (2016). La apertura ontológica de la antropología contemporánea. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 71(1), 101-128. https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.003

Grados Bueno, C. V. y Pacheco Riquelme, E. M. (2016). El impacto de la actividad extractiva petrolera en el acceso al agua: el caso de dos comunidades kukama kukamiria de la cuenca del Marañón (Loreto, Perú). Anthropologica, 34(37), 33-59. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201602.002

Grusin, R. (2015). Radical mediation. Critical Inquiry, 42(1), 124-148. https://doi.org/10.1086/682998

Henare, A., Holbraad, M. y Wastell, S. (2007). Introduction: Thinking Through Things. En A. Henare, M. Holbraad y S. Wastell (Eds.), Thinking through Things. Theorising Artefacts Ethnographically (pp. 1-31). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203088791

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Fundamentos de metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

Hutchins, E. (1994). Comment le “cockpit” se souvient de ses vitesses. Sociologie du travail, 451-473. https://doi.org/10.3406/sotra.1994.2190

Latour, B. (1990). On Actor-Network Theory. A few clarifications, plus more than a few complications. Philosophia, 25(3), 47-64.

Latour, B. (2004). Politics of nature: How to bring the sciences into democracy. Harvard University Press.

Latour, B. (2005). Reassembling the social: An introduction to actor-network-theory. Oxford University Press.

Latour, B. (2012). Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Edufba, Edusc.

Law, J. (1986). On power and its tactics: a view from the sociology of science. The Sociological Review, 34(1), 1-38. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1986.tb02693.x

Lemos, A. (2013). Espaço, mídia locativa e teoria ator-rede. Galáxia (São Paulo), 13(25), 52-68. https://doi.org/10.1590/S1982-25532013000200006

Lemos, A. (2020). Epistemologia da comunicação, neomaterialismo e cultura digital. Galáxia (São Paulo), 43, 54-66. https://doi.org/10.1590/1982-25532020143970

Lemos, A. y Bitencourt, E. (2021). Sete pontos para compreender o neomaterialismo. Galáxia (São Paulo), 46, 1-10. https://doi.org/10.1590/1982-2553202152017

Martínez, M. y Cardo, M. (2011). “Ser dueño”: Criterio de la familia Kukama. Estudio agustiniano, 46(3), 561-595. https://doi.org/10.53111/estagus.v46i3.237

Martínez, V. E. (2018). Nuevas formas de vulnerabilidad y estrategias implementadas por las mujeres a partir de un derrame de petróleo: el caso de la comunidad nativa de Cuninico (Tesis de Licenciatura en Sociología). Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/12611

Milana, M. P. y Villagra, E. (2018). Comunicación indígena en el noroeste argentino: el caso de la radio FM OCAN (Salta, Argentina). Anuario Electrónico de Estudios en Comunicación Social “Disertaciones”, 11(2), 128-142. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/disertaciones/a.5722

Mönch, T. L. (2020). “Qadhuoqte”. La base de nuestras luchas (Tesis de doctorado). Universidad Libre de Berlín.

Moreira, D. F. y Ramírez Colombier, M. (2019a). Geografías afectivas del pueblo kukama, Amazonía peruana. Espacio y Desarrollo, 33, 47-65. https://doi.org/10.18800/espacioydesarrollo.201901.003

Moreira, D. F. y Ramírez Colombier, M. (2019b). Mi casa pequeña, mi corazón grande. Política territorial y cosmológica del pueblo Kukama. Mundo Amazónico, 10(1), 157-184. https://doi.org/10.15446/ma.v10n1.73980

Pizarro, A. (2009). Amazonía: el río tiene voces: imaginario y modernización. Fondo de Cultura Económica.

Ponce Llange, S. Z. (2020). Responsabilidad ambiental por derrames de petróleo y la fiscalización ambiental en el sistema jurídico peruano (Tesis de licenciatura en Derecho). Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/25428.

Porto, H. T. (2016). “O real se dispõe para a gente é no meio da travessia”: A transmetodologia na pesquisa dos processos midiáticos em uma comunidade indígena baiana. Comunicologia-Revista de Comunicação da Universidade Católica de Brasília, 9(1), 158-172.

Porto, H. T. (2017). Epistemologias da Comunicação: diálogos transfronteiriços com outras pesquisas. Revista UNINTER de Comunicação, 5(9), 47-64. https://doi.org/10.21882/ruc.v5i9.701

Radio Ucamara. (2015, 25 de mayo). Escuela Ikuari – Parana [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=seVYrt99DgQ

Radio Ucamara. (2019a, 7 de mayo). Kamatia [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=1zF9MQ2Icgo

Radio Ucamara. (2019b, 5 de agosto). Aparecimos [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=H4LgnrBagak

Radio Ucamara. (2019c, 27 de septiembre). Omagua [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=9X-SpTAxhwY

Ramírez Colombier, M. (2015). Karwara y bufeos colorados: El rastro de la memoria en los relatos míticos de los Kukama del Bajo Marañón. Anthropía, 13, 58-67.

Reig, M. C. (2018). Humanidad territorializada: madres, dueños y personas que cuidan. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 13(2), 189-212. https://doi.org/10.11156/aibr.v13i2.68518

Ruiz, R. R. (2003). Aspectos de la cosmovisión kukama-kukamiria. Amazonía Peruana, 28-29, 189-206. https://doi.org/10.52980/revistaamazonaperuana.vi28-29.85

Salgado, T. B. P. (2018). A virada não humana na comunicação: contribuições da Teoria Ator-Rede e da Ontologia Orientada aos Objetos. Revista ECO-Pós, 21(2), 171-191. https://doi.org/10.29146/eco-pos.v21i2.18146

Tello, L. (2016). Karuara: la gente del río. Cusco, Loreto: Asociación Quisca, Radio Ucamara, Wainakana Kamatawarakana.

Tello, L. [Quisca productions]. (2021, 16 de febrero). Periodista Kukama explica porque su río es un ser vivo. [Archivo de video]. https://vimeo.com/513196629?1&ref=fb-share&fbclid=IwAR0dCViSLae-Vac_yBDb3Ld1lQspU-aPfHho609vgm6lTvRuqh1rDC0UeSI

Ulfe, M. E. y Vergara, R. (2021). ¡Hemos sobrevivido a todo! Cuidado y trabajo colaborativo en los pueblos Kukama Kukamiria de la Amazonía peruana frente a la COVID-19. Sociedade e Cultura, 24. https://doi.org/10.5216/sec.v24.66318.

Vallejos, R. (2014). Interculturalidad los Kukama-kukamiria y su rol en la cultura e Historia de Loreto. En C. Maza y R. Varón (Eds.), Iquitos (pp. 140-147). Telefónica. https://www.telefonica.com.pe/acerca-de-telefonica/publicaciones/libros/

Vallejos, R. (2018a). Kukama-Kukamiria. International Journal of American Linguistics, 84(S1), S129-S147. https://doi.org/10.1086/695549

Vallejos, R. (2018b). Possessive semantic relations and construction types in Kukama-Kukamiria. En S. E. Overall, R. Vallejos y S. Gildea (Eds.), Nonverbal Predication in Amazonian Languages (pp. 295-314). https://doi.org/10.1075/tsl.122.11val

Vigil, J. I. L. (1995). ¿Qué hace comunitaria a una radio comunitaria?. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 52, 51-54.

Viveiros de Castro, E. (1996). Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, 2(2), 115-144. https://doi.org/10.1590/S0104-93131996000200005

Viveiros de Castro, E. (2004). Perspectivismo y multinaturalismo en la América indígena. En Surallés, A. y García, P. (Eds.). Territorio indígena y percepción del entorno (pp. 37-81). Lima: Grupo Internacional de Trabajo sobre Asuntos Indígenas.

Published
2022-06-30
How to Cite
Angulo-Giraldo, M., & Guanipa Ramírez, L. (2022). Humans and non-humans in the Radio Ucamara videos of the Kukama Kukamiria indigenous people (Peru): an approach from neomaterialism. Letras (Lima), 93(137), 4-19. https://doi.org/10.30920/letras.93.137.1