Letras (Lima): Some Lessons Towards the Centenary
Abstract
The aim of this article is to offer a bibliographical review of the main editions that the journal Letras (Lima) has published since its foundation (1929). To this end, following documentary-methods, we review some of the most important milestones in the trajectory of this journal. First, we look at the first issue of the journal. We review the content published, as well as the imprint it established with its origin. Second, we situate the journal Letras (Lima) within the tradition of academic journals published at the UNMSM in contrast to some nineteenth-century journals and its current situation. Third, we comment on the nature of the thematic issues and how these are a valuable option for future editions of the journal, as well as the changes in the periodization of Letras (Lima). We also comment on the importance of indexing in Scopus and WOS (ESCI) as part of an extensive process of revision, growth, and positioning in the Latin American academy, without neglecting the trajectory of the journal Letras within the Peruvian academic world. Finally, we comment on some of the journal's recent publications and their achievements, as well as some of the journal's short and medium-term objectives based on our experience as associate editors.Downloads
Métricas alternativas
References
Alcocer Martínez, A. (1998). Aurelio Miró Quesada Sosa (1907-1998). Letras (Lima), 69(95-96), 7-8. https://doi.org/10.30920/letras.69.95-96.2
Alcocer Martínez, A. (2000). Evocación personal. Letras (Lima), 71(99-100), 7-11. https://doi.org/10.30920/letras.71.99-100.1
Alcocer Martínez, A. (2004). Lengua y sociedad: El que no tiene de inga tiene de mandinga. Letras (Lima), 75(107-108), 33-46. https://doi.org/10.30920/letras.75.107-108.2
Barrenechea, R. (1929). Biografía y retrato físico y moral de “La Celestina”. Letras (Lima), 1(1), 169-177. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.12
Basadre, J. (1929). Los hombres de traje negro. Letras (Lima), 1(1), 29-59. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.3
Berríos-Campos, C. (2020). El camino del ostracismo: la justicia en el mundo andino y la negación de la reciprocidad en Guaman Poma de Ayala. Letras (Lima), 91(133), 187-210. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.8
Brokaw, G. (2020). Texto y contexto en la Nueva corónica y buen gobierno de Felipe Guaman Poma de Ayala. Letras (Lima), 91(133), 57-80. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.3
Bustamante Cisneros, R. (1929). El urbanismo en el Perú. Letras (Lima), 1(1), 85-97. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.7
Bustamante Guerrero, G. (1998). Dr. Aurelio Miró Quesada Sosa in memoriam. Letras (Lima), 69(95-96), 5-6. https://doi.org/10.30920/letras.69.95-96.1
Cabrejos, A. (1937). Geometría urbana. Letras (Lima), 3(7), 303. https://doi.org/10.30920/letras.3.7.8
Cárdenas Bunsen, J. (2020). La legislación eclesiástica, el cabildo indígena del Hospital del Cuzco y la relación entre Murúa y Guaman Poma. Letras (Lima), 91(133), 163-186. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.7
Castañón R., E. (1941). El cronista Miguel Cabello de Balboa: biografía. Letras (Lima), 7(20), 372-380. https://doi.org/10.30920/letras.7.20.7
Delgado, H. (1929). Acerca del conde Keyserling. Letras (Lima), 1(1), 73-78. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.5
Escobar, A. (1984). Arguedas o la utopía de la lengua. Instituto de Estudios Peruanos.
Escobar, A. (1989). El imaginario nacional. Moro-Westphalen-Arguedas. Una formación literaria. Instituto de Estudios Peruanos.
Escobar, A., Aliaga, J., Cerrón-Palomino, R., D’Ans, A.-M., Escribens, A., Gonzales-Moreyra, R., Hardman, M., Parker, G., Pozzi-Escot, I., Torero, A., Wölck, W. (1972). El reto del multilingüismo en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.
Escobar, A., Matos Mar, J., Alberti, G. (1975). Perú, ¿país bilingüe? Instituto de Estudios Peruanos.
Espezúa Salmón, D. (2020). El lenguaraz Felipe Guaman Poma de Ayala y las murallas lingüísticas de la resistencia cultural. Letras (Lima), 91(133), 81-112. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.4
Esquicha Medina, A. (2022). Translingualism as an Insight to Develop Academic Literacy in Foreign Language in Tertiary Education: A Literature Review. Letras (Lima), 93(137), 86-101. https://doi.org/10.30920/letras.93.137.7
Festini Yllich, N. (1941). Esquilo y Sófocles a través se “Las Coéforas” y “Electra”. Letras (Lima), 7(20), 382-390. https://doi.org/10.30920/letras.7.20.9
Gálvez, J. (1929). Letras. Letras (Lima), 1(1), 2. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.0
García-Bedoya Maguiña, C. (2000). “Patio de Letras” en su cuarta edición. Letras (Lima), 71(99-100), 13-17. https://doi.org/10.30920/letras.71.99-100.2
García-Bedoya Maguiña, C. (2007). El canon literario peruano. Letras (Lima), 78(113), 7-24. https://doi.org/10.30920/letras.78.113.1
García-Bedoya Maguiña, C. (2020). Guaman Poma: de la visión de los vencidos a la fundación del discurso letrado andino. Letras (Lima), 91(133), 35-56. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.2
García-Bedoya Maguiña, C. (2021). Respuesta arguediana a una pregunta vargasllosiana. El espía del Inca de Rafael Dumett. Letras (Lima), 92(135), 215-218. https://doi.org/10.30920/letras.92.135.16
González Montes, A. (2000). Alberto Escobar y las antologías de la literatura peruana. Letras (Lima), 71(99-100), 19-30. https://doi.org/10.30920/letras.71.99-100.3.
Harrison, R. (2020). El papel como artefacto y comunicación en Guaman Poma: palabra e imagen en la Nueva corónica. Letras (Lima), 91(133), 113-140. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.5
Ibérico, M. (1929). El viaje del espíritu. Letras (Lima), 1(1), 61-72. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.4
Jiménez Borja, J. (1929). Elogio de Don Luis de Góngora. Letras (Lima), 1(1), 145-168. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.11
Lamana, G. (2020). El rol de la incoherencia: pedagogía poscolonial y teología en la narrativa de la conquista de la “Nueva corónica y buen gobierno”. Letras (Lima), 91(133), 141-162. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.6
León-Llerena, L. (2020). “Y dice que adora piedras”: Guaman Poma de Ayala y la construcción discursiva de la materialidad de las idolatrías indígenas. Letras (Lima), 91(133), 233-252. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.10
López Maguiña, S. (2012). Lo humano y lo animal. Meditación semiótica sobre “Los gallinazos sin plumas” de Julio Ramón Ribeyro. Letras (Lima), 83(118), 7-64. https://doi.org/10.30920/letras.83.118.1
Luna Vega, R. (1993) Trascendencia de la correspondencia de José Carlos Mariátegui. Letras (Lima), 64(92-93) 245-251. https://doi.org/10.30920/letras.64.92-93.12
Markham, C. R. y Adams, R. C. (1936). Ensayo crítico sobre las fuentes de información. Letras (Lima), 2(5), 515-526. https://doi.org/10.30920/letras.2.5.18
Melis, A. (1993). Fondo peruano y aportes europeos en la definición del pensamiento de Mariátegui. Letras (Lima), 64(92-93), 252-259. https://doi.org/10.30920/letras.64.92-93.13.
Morales, M. (2020). ¿Se puede hablar de solidaridad y defensa en la narrativa de Guaman Poma sobre los indios en “Buen gobierno”? Letras (Lima), 91(133), 211-232. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.9
Morales-Pino, L. A. (2021). Moribundas habladoras: contestaciones al ideario patriarcal en “El Conspirador” (1892), “Incurables” (1905) y “La rosa muerta” (1914). Letras (Lima), 92(135), 125-145. https://doi.org/10.30920/letras.92.135.10
Peña Barnechea, E. (1929). Glosa a Fray Luis de León. Letras (Lima), 1(1), 178-180. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.13
Portilla Durand, L. (2007). “Los inocentes”, de Oswaldo Reynoso: Estudio léxico (1961-2007). Letras (Lima), 78(113), 157-176. http://revista.letras.unmsm.edu.pe/index.php/le/article/view/117
Quispe-Agnoli, R. (2020). “Escribirlo es nunca acabar”: cuatrocientos cinco años de lecturas y silencios una de Opera Aperta colonial andina. Letras (Lima), 91(133), 5-34. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.1
Rodríguez-Abruñeiras, P. (2014). Enfermedad, identidad y simbolismo en “Salón de belleza”, de Mario Bellatin. Letras (Lima), 85(122), 237-246. https://doi.org/10.30920/letras.85.122.7
Salazar-Calvo, G. (2020). “Los que comen coca son hicheseros”: demonología y la coca en la obra de Guaman Poma de Ayala. Letras (Lima), 91(133), 253-278. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.11
Sánchez, L. A. (1929). Mujer ausente, lirismo agudo. Letras (Lima), 1(1), 119-135. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.9
Spelucin, A. (1929). El simbolismo en el Perú. Letras (Lima), 1(1), 181-188. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.14
Ureta, A. (1929). Tolstoy y su obra. Letras (Lima), 1(1), 99-118. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.8
Urteaga, H. (1929). El testimonio de las epopeyas homéricas. Letras (Lima), 1(1), 9-27. https://doi.org/10.30920/letras.1.1.2
Valcárcel, D. (1954). Índice de la revista Letras (1929-1954). Lima: Facultad de Letras Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://doi.org/10.30920/letras.20.especial
Velázquez Castro, M. (2020). Figuras del mal gobierno: “españoles soberbiosos e indias putas” en la obra de Guaman Poma de Ayala. Letras (Lima), 91(133), 279-304. https://doi.org/10.30920/letras.91.133.12
Copyright (c) 2022 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional