The The early professionals in peruvian art in the writings of Elvira García García
Abstract
In 1924, Elvira García y García published a book which was meant to be essential in the history of women in Peru: The Peruvian Woman through the centuries historical reviews of studies and comments , an astonishingly detailed and accurate selection of more than 300 biographies compiled in two volumes. This article focuses on some of these biographies, enriched with reviews that García y García published in well-known and reputed newspapers. Such biographies represent a reflection of the times lived by the first professionals of fine arts in Peru.Downloads
Métricas alternativas
References
Águila, R. del (2013). (A) filiaciones femeninas: Gorriti y la genealogía de la escritura en Lima. Decimonónicas, 10(1), 45-63. http://www.decimononica.org/afiliaciones femeninas gorriti y la genealogía de la escritura-en-lima/
Alvarado Rivera, M. J. (2011). El feminismo. Conferencia leída en la "Sociedad Geográfica" por la señorita María Jesús Alvarado Rivera [1911]. En María Jesús Alvarado Rivera, 1911-2011. Biografía y manifiesto. Lima: Ministerio de la Mujer y Desarrollo Social. Recuperado de https://www.mimp.gob.pe/files/direcciones/dgignd/campanias/MJAlvarado_ Historia_Manifiesto.pdf
Balta, A. (1998). Presencia de la mujer en el periodismo escrito peruano (1821- 1960). Lima: Universidad de San Martín de Porres.
Bejarano, E. (2011). Elvira García García (1892-1951): Mujer y educadora dentro de los procesos modernizadores de la Educación de la infancia en el Perú (Tesis de licenciatura en Historia). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú. http://cybertesis.unmsm.edu.pe/handle/cybertesis/409
Cáceres, Z. A. (1909). Mujeres de ayer y hoy. París: Garnier.
Colás Bravo, P. & Jiménez Cortés, R. (2006). Tipos de conciencia de género del profesorado en el contexto escolar. Revista de Educación, 340, 415-444. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/24639.
Contreras, C. & Cueto, M. (2013). Historia del Perú contemporáneo, 5.ª edición. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Cruz, J. y Fara, C. (2013). La difusión del arte a través de la imagen impresa. Julio E. Payró como gestor de lo visual. En L. Malosetti y Gené M. (Comps.), Atrapados por la imagen. Arte y política en la cultura impresa argentina (pp. 255-277). Buenos Aires: Edhasa.
Escuela Nacional de Bellas Artes. (22 de enero de 1926). Memoria correspondiente al año 1925 leída por su director señor Daniel Hernández. El Comercio, 2.
García y García, E. (1 de febrero de 1923). Una exposición original. El Comercio, 3.
García y García, E. (1924a). La mujer peruana a través de los siglos: serie historiada de estudios y observaciones. Lima: Imprenta Americana. https://ufdc.ufl.edu/AA00019316/00001/3j
García y García, E. (4 de enero de 1924b). En el taller de una artista peruana. El Comercio, 7.
García y García, E. (26 de julio de 1926). Una galería de pintura. El Comercio, 1.
García y García, E. (22 de febrero de 1927a). Una exposición pictórica. El Comercio, 3.
García y García, E. (1927b). El arte peruano. Mundial, 368, s/p.
García y García, E. (1928). Actividad femenina. Lima: Casa Editora "La Opinión Nacional".
García y García, E. (25de febrero de 1929a). La mujer peruana y el arte pictórico. El Comercio, 3.
García y García, E. (17 de diciembre 1929b). Una exposición de pinturas. El Comercio, 3.
García y García, E. (1 de enero de 1932). El arte fotográfico. El Comercio, 37.
García y García, E. (2013). Tendencias de la educación femenina de 1908. En M. Mannarelli. Las mujeres y sus propuestas educativas 1870-1930 (pp. 225-243). Lima: Fondo Editorial de la Derrama Magisterial.
Guardia, S. (2002). Mujeres peruanas. El otro lado de la historia. Lima: Editorial Minerva.
Gutiérrez de Quintanilla, E. (1924). Prólogo. En E. García y García. La mujer peruana a través de los siglos: serie historiada de estudios y observaciones, tomo I. Lima: Imprenta Americana.
Lauer, M. (1976). Introducción a la pintura peruana del siglo XX. Lima: Mosca Azul Editores.
Mannarelli, M. (2013). Las mujeres y sus propuestas educativas 1870-1930. Lima: Fondo Editorial de la Derrama Magisterial.
Mendiburu, M. (1931-1934). Diccionario histórico biográfico del Perú, 11 vols. Lima: Imprenta Enrique Palacios.
Nochlin, L. (2007). ¿Por qué no han existido grandes artistas mujeres? En K. Cordero & I. Saenz (Comps.), Crítica feminista en la teoría e historia del arte. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.
Pachas Maceda, S. (2009). Aurora Cáceres "Evangelina". Sus escritos sobre arte peruano. Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos.
Pachas Maceda, S. (2010). Rebeca Oquendo. Un legado pictórico por descubrir. Illapa, 7, 11-20. https://doi.org/10.31381/illapa.v0i7.1041
Paz-Soldán, J. (1917). Diccionario biográfico de peruanos contemporáneos. Lima: Librería e Imprenta Gil.
Person, E. (1999). La construcción de la femineidad: su influencia a lo largo del ciclo de vida. En M. Lemlij (Ed.), Mujeres por mujeres (pp. 62-86). Lima: Biblioteca Peruana de Psicoanálisis.
Porras Barrenechea, R. (1954). Fuentes históricas peruanas. Lima: Juan Mejía Baca y P. L. Villanueva Editores.
Serrano de Haro, A. (2000). Modelos de mujer. Mujeres en el arte. Barcelona: Plaza & Janes Editores.
Wiesse, R. (2014). Letra y música de María Wiesse. Lima: Instituto de Estudios Peruanos.
Copyright (c) 2019 Letras (Lima), Lima, Perú
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional