Inés Echeverría Bello/Héctor Bello: alter ego and the feminist Chilean writing in the third part of the historical/memorialistic series, Alborada (1943-1946)
Abstract
From a socio-critical reading, the article proposes the existence of a male alter ego of the female author, as a character from the third part of the Alborada, the historical/memorialistic novels series published by Iris (Inés Echeverría Bello) between 1943-1946 in Chile. From the reading of the three novels in this part of the series, and the author's memoirs, published posthumously, we propose that Iris is introduced into her narrative through the character of “Héctor Bello”, which fulfills the ideological functions that the same author achieved in her political and intellectual space in Chile in the 1910s, however, does not bear the limitations imposed on the elite woman. The use of this alter ego allows the author to legitimize the substantive discussion around the social criticism that she develops, without opening the debate about the freedoms of women in private space so explicitly, and, in this way, maintains a relatively neutral position within the story.Downloads
Métricas alternativas
References
Alone [Diaz Arrieta, H.]. (1943). La alta sociedad y la Literatura en Chile. Atenea, 219 (73), 234-250.
Alvarado Cornejo, M. (2009). Contra-tradición: prácticas críticas y desestabilizadoras de escritoras chilenas de principios del siglo XX. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 5, 41-51. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2800816
Arre Marfull, M. (2018). La raza en la literatura: Alborada de Iris y la retórica de la modernidad en una escritora de Vanguardia (Tesis para optar al grado de Doctora en Ciencias Humanas/Estudios Comparados). Universidad Austral de Chile, Universidad de Lisboa.
Catalán, G. (1985). Antecedentes sobre la transformación del campo literario en Chile entre 1890-1920. En J. J. Bruner y G. Catalán (Eds.), Cinco estudios sobre cultura y sociedad (pp. 69-175). Santiago: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales.
Echeverría Bello, I. (2005). Memorias de Iris. 1899-1925. Santiago: Aguilar.
Iris. (1943). Cuando mi Tierra fue Moza. Tomo I: Amanecer. Santiago: Nascimento.
Iris. (1946). Cuando mi Tierra fue Moza. Tomo III: Umbrales del futuro. Santiago: Nascimento.
Kottow, A. (2013). Feminismo y femineidad: escritura y género en las primeras escritoras feministas en Chile. Atenea, 508, 151-169. https://doi.org/10.4067/S0718-04622013000200011
Poblete Alday, P. & Rivera Aravena, C. (2003). El feminismo aristocrático: violencia simbólica y ruptura soterrada a comienzos del siglo XX. Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 7, 57-79. http://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/historiasocial/article/viewFile/329/324
Prado Traverso, M. (2005). Escritoras chilenas de la transición. Siglo XIX-XX. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha.
Sánchez, L. A. (1976). Proceso y contenido de la Novela Hispano-Americana. Madrid: Editorial Gredos.
Silva Castro, R. (1969). Estudio Preliminar. En La Literatura Crítica de Chile (pp. 9-44). Santiago: Andrés Bello.
Subercaseaux, B. (2000). Las mujeres también escriben malas novelas (sujeto escindido e híbrido narrativo). Revista Chilena de Literatura, 56, 93-103. https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/39202.
Traverso Münnich, A. (2012). Primeras escritoras en Chile y autorización del oficio literario. Anales de Literatura Chilena, 17 (13), 61-80. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4245398.
Copyright (c) 2020 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional