Darío and the conflicts in Central America in 1890

Keywords: Rubén Darío, War, New stories, El dios bueno, Betún y sangre

Abstract

This research studies Ruben Darío’s stories “El dios bueno” and “Betún y sangre”, the first stories of a serie of six, called “New stories”, a compilation that the writer wanted to publish, but he never do. The name of the hypothetic book is relevant to research because says that the writer had reasons to disattend what he made in Azul… We propose, in case of the “El dios bueno” and “Betún y sangre” stories, appears the politic and social element as motiv and mobilizer of the actions, thus, is significant studying of the power relations.The advent of politic theme have an explication on the own publication context of the stories, because they were written while Dario work like war chronicler; Darío uses the style of that discursive genres like verisimilitude procedures in the middle of descriptions, they clearly show real places.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Baqueiro Foster, G. (1956). Todo se acaba. Revista Bellas Artes, 3, 39.

Barthes, R. (1987). El efecto de realidad. En El susurro del lenguaje: más allá de la palabra y la escritura (179-187). Madrid: Paidós.

Barthes, R. (2003). El sistema de la moda y otros ensayos. Buenos Aires: Paidós. Blest-Gana, A. (2013). Martín Rivas. Santiago: Origo.

Darío, R. (1950). Cuentos completos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Darío, R. (1959). Obras completas. Buenos Aires: Ediciones Anaconda.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2002). Mil mesetas: capitalismo y esquizofrenia. Valencia: Pretextos.

Flamenco, J. (1915). La beneficencia en Guatemala. Ciudad de Guatemala: Tipografía Nacional.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. Gutiérrez Girardot, R. (2004). Modernismo: supuestos históricos y literarios. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Lida, R. (1950). Estudio preliminar. En R. Darío, Cuentos completos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Luna Sellés, C. (2001). "Érase una vez…" en el modernismo hispanoamericano. Hesperia. Anuario de filología hispánica, 6, 55-70. http://hesperia.webs.uvigo.es/paginas/indices/articulos/vol4/luna.pdf.

Mora, G. (1996). El cuento hispanoamericano contemporáneo. Lima: Latinoamericana Editores.

Paz, O. (1994). La llama doble: amor y erotismo. Ciudad de México: Seix Barral. Paz, O. (2008). Los hijos del limo. Santiago: Tajamar Ediciones.

Piglia, R. (2000). Formas breves. Barcelona: Anagrama.

Ricoeur, P. (2007). El mal, un desafío a la teología y a la filosofía. Buenos Aires: Amorrortu.

Rodríguez, J. M. & Rodríguez, M. (2008). El delirio que viene de las ninfas en la novela latinoamericana: "nada más que ser feliz". Revista Chilena de Literatura, (73), 189-215. https://doi.org/10.4067/S0718-22952008000200008

Rodríguez, M. & Troncoso, Ch. (2014). Y ella me miraba, me miraba como una gata...: la proposición de una estética del detalle en "La ninfa" de Rubén Darío. Universum (Talca), 29(1), 153-171. https://doi.org/10.4067/S0718-23762014000100009

Soto Hall, M. (1925). Revelaciones íntimas de Rubén Darío. Buenos Aires: El Ateneo.

Published
2019-07-14
How to Cite
Troncoso Castillo, C. D. (2019). Darío and the conflicts in Central America in 1890. Letras (Lima), 90(131), 261-276. https://doi.org/10.30920/letras.90.131.12
Section
Short communications and research progress