Writing and reality in three stories by Leonardo Padura: metonymic structure of prose as a process of dehierarchization
Abstract
This work develops an analysis of the rhetorical procedures of the prose of some stories by Leonardo Padura: "Según pasan los años", "El cazador", "La puerta de Alcalá". In them in a vaguely way a "flattening" of the several elements of narrative representation would be configured. This procedure can be described as a metonymic continuity or as a "textualization" of various planes of semiotic immanence, which would result in a special narrative verisimilitude: the fictional and historical reality keeps dissolving their limits with any apparent change in a pertinent level. In this way, the domains of fiction are extended to the field of life forms and these forms are projected to textual significance.Downloads
Métricas alternativas
References
Aguilar, K. (2016). Márgenes de la ciudad como márgenes de la nación en la cola de la serpiente de Leonardo Padura. Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 7(14), 52-63. https://doi.org/10.25025.perifrasis201671404
Fontanille, J. (2014). Prácticas semióticas. Traducción de Desiderio Blanco. Lima: Universidad de Lima Fondo Editorial.
Hammerschmidt, C. (2014). La escritura como marca y máscara del significante ausente: Leonardo Padura y la visible ausencia de Guillermo Cabrera Infante. Hispanic Revie, 82(3), 359-376. https://doi.org/10.1353/hir.2014.0027
Lacan, J. (2009). De un discurso que no fuera del semblante. Buenos Aires: Paidós.
Márchese, Á. & Forrandellas, J. (1988). Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona: Ariel.
Montoya, Ó. E. (2012). Leonardo Padura Fuentes: las máscaras estéticas y sexuales de la Revolución. Hispanic Review, 80(1), 107-125. https://doi.org/10.1353/hir.2012.0002
Ranciere, J. (2009). La palabra muda. Ensayo sobre las contradicciones de la literatura. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Padura, L. (2015). Antología personal. San Juan de Puerto Rico: Editorial Universidad de Puerto Rico.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional