Cyberanthropology of Network Journalism. Theoretical Approaches and Methodological Proposals for the Study of the Digital Audience

Keywords: Internet, Ethnography, Audience, Anthropology, Cyberjournalism

Abstract

Article analyzes the inclusion of neurosciences such as Anthropology and Ethnography in the study of online audiences. These disciplines, when used in digital environments, derive in names such as cyberanthropology, digital anthropology or virtual ethnography. These acquire relevance in the communicative processes of the people mediated by computer, influenced by the new narrative forms, proposing a more transversal and multidisciplinary approach in the study of users with the aim of knowing and detecting the needs of the same, as well as, knowing in depth the phenomenon of masses that are aligned in social networks using different mobile devices. Finally, some additional steps are suggested for the articulation of Anthropology for Cyberjournalism, exploring the implications of the disciplines treated as innovative strategies in the study of journalism and communication.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Angrosino, M. (2012) Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Brown, M. F. (2010). Relativismo cultural 2.0. En F. Cruces & B. Pérez (Comps.), Textos de Antropología Contemporánea (pp. 25-57). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Coleman, G. (2010). Ethnographic approaches to digital media. Annual Review of Anthropology, 39, 487-505. https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.012809.104945 DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.anthro.012809.104945

Contreras, P. (2004). Me llamo Kohfam. Identidad hacker: una aproximación antropológica. Barcelona: Gedisa.

Cremades, J. (2001). El paraíso digital. Claves para entender la revolución de Internet y las Telecomunicaciones. Barcelona: Plaza & Janés.

Diaz de Rada, A. (2010) Etnociencia. El orden del sentido y el sentido del orden. En F. Cruces & B. Pérez (Comps.), Textos de Antropología Contemporánea (pp. 143-177). Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Dumit, J. (2014). Writing the Implosion: Teaching the World One Thing at a Time. Cultural Anthropology, 29( 2), 344-362. https://doi.org/10.14506/ca29.2.09 DOI: https://doi.org/10.14506/ca29.2.09

Escobar, A. (2005). Bienvenidos a Cyberia. Notas para una antropología de la cibercultura. Trad. Carlos Barragán. Revista de Estudios Sociales, 22, 15-35. https://doi.org/10.7440/res22.2005.01 DOI: https://doi.org/10.7440/res22.2005.01

Estalella, A., & Ardèvol, E. (2007). Ética de campo: hacia una ética situada para la investigación etnográfica de internet. Forum Qualitative Social Research, 8, 3-8.

Estrada-Cuzcano, A. & Alfaro-Mendives, Karen Lizeth (2016) . Presencia de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos en la Bibliotecología Peruana: Estudio historiográfico. Letras (Lima), 87(125), 105-122. https://doi.org/10.30920/letras.87.125.6 DOI: https://doi.org/10.30920/letras.87.125.6

Etchevers, N. (2010). Ruta etnográfica para la comprensión de la comunicación on-line. Salamanca: Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, Universidad de Salamanca. Recuperado de http://ddd.uab.cat/pub/ dim/16993748n1/16993748n1a2.pdf

Flichy, P. (2001). Lo imaginario de Internet. Barcelona: Tecnos Grupo Anaya. Giddens, A. & Sutton, P. (2014). Sociología, séptima ed. Barcelona: Alianza Editorial.

Harris, M. (2014). Antropología cultural. Madrid: Alianza Editorial. Hine, C. (2004). Etnografía virtual. Barcelona: Editorial UOC.

Horst, H. A. & Miller, D. (2012). Digital Anthropology. Londres: Bloomsbury.

Knight Foundation. (2016). News Goes Mobile: How People Use Smartphones to Access Information. Recuperado de https://medium.com/mobile-firstnews-how-people-use-smartphones-to

Nadruz, J. A. (2010). Las comunidades virtuales Xbox: interacción y socialización en el ciberespacio. Recuperado de http://www.unesco.org.uy/shs/ fileadmin/templates/shs/archivos/anuario2009/Nadruz.pdf

Oyarce-Cruz, J. (2017). Creación de un laboratorio de medios en la Universidad Nacional Mayor de San Marcos-Perú. Letras (Lima), 88(127), 185-196. https://doi.org/10.30920/letras.88.127.9 DOI: https://doi.org/10.30920/letras.88.127.9

Pink, S. & Horst, H. (2016). Digital Ethnography. Reino Unido: Sage Publications Ltd.

Pisani, F. (2008). Ex-audiencia, blogalaxia y periodismo reticular. En J. Flores (Coord.), Blogalaxia y Periodismo en la Red (pp. 21-24). Madrid: Fragua

Sören Romero, A. (2014). Etnografía Virtual en redes sociales: el caso de Facebook. En iS+D Fundación I+S Avanzada. Recuperado de http://blog. isdfundacion.org/2014/12/01/etnografia-virtual-no-2-etnografia-virtualen-redes-sociales-el-caso-de-facebook-hei-man-2008/

Terceiro, J. B. (1996). Sociedad Digital: Del Homo Sapiens al Homo Digitalis. Madrid: Alianza Editorial.

Underberg, N. & Zorn, E. (2013). Digital Etnography: Anthropology, narrative, and new media. Austin: University of Texas Press.

Vázquez, A. (2008). Ciberantropología. Cultura 2.0. Barcelona: UOC editorial. Yates, J. (1994). The understanding and Use of Knowledge in Modern Business. Londres: Routledge.

Published
2018-06-25
How to Cite
Flores Vivar, J. M. (2018). Cyberanthropology of Network Journalism. Theoretical Approaches and Methodological Proposals for the Study of the Digital Audience. Letras (Lima), 89(129), 4-29. https://doi.org/10.30920/letras.89.129.1