One hundred years with Alejo Carpentier
Abstract
This article highlights the role of Cuban writer Alejo Carpentier in shaping the so-called new Hispanic American narrative. Also examines the impact of avant-gardeism on that narrative. Deals with the initial stage of Carpentier's literary work in the context of the Latin American historical vanguards of the 20s and 30s. The assimilation of the avant-garde's contribution is combined with attention to the African contribution to Caribbean culture. The impact of the theories of magical realism or marvelous reality and their connections with surrealism on their production is then evaluated. Finally, the contribution of the historical novel models to Carpentier's narrative is examined.Downloads
Métricas alternativas
References
Arias, S. (Comp.)(1977). Recopilación de textos sobre Alejo Carpentier. La Habana, Casa de las Américas
Bravo, J. A. (1978). Lo real maravilloso en la narrativa latinoamericana actual.: Cien años de soledad, El reino de este mundo, Pedro Páramo. Lima, Editoriales Unidas.
Bravo, V. (1988). Magias y maravillas en el continente literario: para un deslinde del realismo mágico y lo real maravilloso. Caracas, Ediciones La Casa de Bello.
Burgos, F. (Ed.) (1986). Prosa hispánica de vanguardia. Madrid, Orígenes.
Carpentier, A. (1984). Lo barroco y lo real maravilloso. En Ensayos (107-126). La Habana, Letras Cubanas.
Chao, R. (1988). Conversaciones con Alejo Carpentier. Madrid, AlianzaEditorial.
Elmore, P. (1997). La fábrica de la memoria. La crisis de la representación en la novela histórica latinoamericana. Lima, Fondo de Cultura Económica.
González Echevarria, R. (1990). Alejo Carpentier. The pilgrim at home. Austin, University at Texas Press.
Márquez Rodríguez, A. (1982). Lo barroco y lo real maravilloso en la obra de Alejo Carpentier. México, Siglo XXI.
Martin, G. (1989). Journeys through the Labyrinth. London, Verso.
Menton, S. (1993). La nueva novela histórica de la América Latina, 1979-1992. México, Fondo de Cultura Económica.
Menton, S. (1998). Historia verdadera del realismo mágico. México, Fondo de Cultura Económica.
Osorio, N. (1977). La nueva narrativa y los problemas de la crítica en Hispanoamérica actual. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 3(5); 7-26. doi: 10.2307/4529824
Osorio, N. (1981). Para una caracterización histórica del vanguardismo literario hispanoamericano. Revista Iberoamericana, 47(114-115); 227-254. doi: 10.5195/reviberoamer.1981.3623
Pacheco, C. (1987). Narrativa de la dictadura y crítica literaria. Caracas, Centro de Estudios Latinoamericanos Rómulo Gallegos.
Pérez Firmat, G. (1982). Idle Fictions: The Hispanic Vanguard Novel, 1926 - 1934. Durham, Duke University Press.
Rama, Á. (1973). Las dos vanguardias latinoamericanas. En La riesgosa navegación del escritor exiliado (135-148). Montevideo, Arca.
Rama, Á. (1976): Los dictadores latinoamericanos. México, Fondo de Cultura Económica.
Rama, Á. (1982): La novela latinoamericana. Panoramas 1920-1980. Bogotá, Colcultura.
Rama, Á. ([1982] 1985). El Boom en perspectiva. En La crítica de la cultura en América Latina (266-306). Caracas, Biblioteca Ayacucho.
Sarlo, B. (1988). Borges, un escritor en las orillas. Buenos Aire, Ariel.
Verani, H. (selección e introducción) (1996). Narrativa vanguardista hispanoamericana. México, UNAM, Ediciones del Equilibrista.
Copyright (c) 2004 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional