Competences of the professor of Information Science, Library Science and Archival Science in Latin America and Spain
Abstract
The paper addresses the competences of the professor in Information Science, Library Science and Archivology in Latin America and Spain from a mixed approach, where the documentary search shows the little tackled of the subject. Therefore, it points out the teaching profile should be viewed, reflected and evaluated from the competencies and skills; which is translated into the approach of curricular contents from the cognitive (to know), management-application (to do), attitudinal (to be) and communicative (to cohexist) dimensions. The work warns of the transversality of ICT in the curricula, where they play an important role as a tool in the disciplinary development. Consequently, a list of competences for the ICT area teacher is proposed from the components of the cognitive dimension.Downloads
Métricas alternativas
References
Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madris, España: Santillana, Ediciones UNESCO.
IFLA. ([2013]). ¿Surcando las olas o atrapados en la marea? Navegando el entorno en evolución de la información. Percepciones del IFLA Trend Report. http://www.abinia.org/surcando_las_olas_o_atrapados_en_la_marea.pdf [17 de febrero de 2016]
Jaramillo, O. (2017). Perfil del docente y su vinculación con el modelo educativo en la educación bibliotecológica y de documentación en Iberoamérica y El Caribe (Informe de investigación). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Escuela Interamericana de Bibliotecología.
Special Libraries Association. (2016). Competencies for Information Professionals. https://www.sla.org/about-sla/competencies/#sthash.ZfScXdkM. dpuf [20 de octubre de 2016]
Tejada Artigas, C. M. (2011). Competencias tecnológicas de los profesores universitarios en información y documentación. http://iibi.unam.mx/publicaciones/280/tic%20educacion%20bibliotecologica%20Competencias%20Tecnologicas%20Carlos%20Miguel%20Tejada%20Artigas. html
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf [28 de junio de 2016]
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional