Abstract Painting Meets Quechua Poetry. Szyszlo, Westphalen, and Arguedas Towards a ‘Peruvian Artistic Tradition’ (1952-1963)

  • José Eduardo Cornelio Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú
Keywords: Painting, Peruanidad, Abstraction, Universalism, Localism, Lived experience, World and community, Vernacular cosmopolitanism

Abstract

This article examines how Emilio Adolfo Westphalen have read the series of paintings Apu Inka Atawallpaman (1963) by Fernando de Szyszlo. The purpose is to show the way Westphalen was reading those abstract paintings within the coordinates of an Andean cultural tradition. Moreover, I suggest that the figure and ideas by José María Arguedas were an important influence within the artistic field. During the 1950’s and 1960’s in Peru, there was an imperative of peruanidad in the practice of painting without falling into folklore. It is precisely Arguedas who proposes the idea of an art and literature in which world and community should coexist.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Acha, Juan (J. Nahuaca). "Conscripción peruana de la pintura" en "El Dominical" de El Comercio, Lima, 4 de mayo de 1958; p. 9.

Arguedas, Jose María (1998). Formación de una cultura nacional indoamericana. México: Siglo XXI.

Arguedas, José María (1988). El zorro de arriba y el zorro de abajo. Lima: Editorial Hori-zonte.

Arguedas, José María y Westphalen, Emilio Adolfo (2011). El río y el mar. Correspon-dencia (1939-1969). Lima: Fondo de Cultura Económica.

Bhabha, Homi (2013). Nuevas minorías, nuevos derechos. Notas sobre cosmopolitismos ver-náculos. Argentina: Siglo XXI.

Castrillón, Alfonso (2001). Los independientes: distancias y antagonismos en la plástica peruana de los años 37 al 47. Lima: Instituto Cultural Peruano Norteamericano.

Colmenares, David (1995). "Fernando de Szyszlo: los pinceles del tiempo" en "Suple-mento Dominical La semana" de la revista Gestión, Lima, 31 de diciembre; pp. 21-22.

Cornelio, Jose (2010). "Venancio Shinki: fabulador de imágenes". En: Venancio Shinki. Lima: Empresa Editora El Comercio, [Tomo IX de la Colección Maestros de la Pintura Peruana]; pp. 17-41.

Lauer, Mirko (1976). Introducción a la pintura peruana del s. XX. Lima: Mosca Azul Edi-tores.

Lauer, Mirko (1975). Szyszlo. Indagación y collage. Lima: Mosca Azul Editores.

Mariátegui, José Carlos (1928) [1994]. 7 ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Empresa Editora Amauta.

Miró Quesada, Luis (1966). Arte en debate. Lima: Facultad de Arquitectura de la Universidad Nacional de Ingeniería.

Owensby, Jacob (1988). "Dilthey and the Historicity of Poetic Expression" en The Journal of Aesthetics and Art Criticism 46, 4; pp. 501-507. https://doi.org/10.2307/431287

Quijano, Aníbal (1980). Dominación y cultura. Lo cholo y el conflicto cultural en el Perú. Lima: Mosca Azul Editores.

Rebaza Soraluz, Luis (2000). La construcción de un artista peruano contemporáneo. Poética e identidad nacional en la obra de Jose María Arguedas, Emilio Adolfo Westphalen, Javier Sologuren, Jorge Eduardo Eielson, Sebastián Salazar Bondy, Fernando de Szyszlo y Blanca Varela. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Ríos, Juan (1946). La pintura contemporánea en el Perú. Lima: Editorial Cultura Antártica S.A.

Salazar Bondy, Sebastián (1990). Una voz libre en el caos. Ensayo y crítica de arte. Lima: Jaime Campodónico Editor.

Schlosser, Julius Von (1976). La literatura artística. Madrid: Cátedra.

Szyslo, Fernando de (1996). Miradas Furtivas. Lima: Fondo de Cultura Económica.

Tatarkiewicz, Wladislaw (2001). Historia de seis ideas. Arte, belleza, forma, creatividad, mímesis, experiencia estética. Madrid: Tecnos.

Varnedoe, Kirk (2006). Pictures of Nothing. Abstract Art Since Pollock. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Westphalen, Emilio Adolfo (2004). Poesía completa y ensayos escogidos. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Wuffarden, Luis Eduardo (2011). "Itinerario de un artista integral". En: Szyszlo. Retros-pectiva. Lima: Museo de Arte de Lima, pp. 28-53.

Published
2016-07-11
How to Cite
Cornelio, J. E. (2016). Abstract Painting Meets Quechua Poetry. Szyszlo, Westphalen, and Arguedas Towards a ‘Peruvian Artistic Tradition’ (1952-1963). Letras (Lima), 87(125), 51-68. https://doi.org/10.30920/letras.87.125.3