Peruvian cinema in dispute: Radical right wing in digital media against documentaries of recent history

Keywords: film, cultural subsidies, cultural battle, peruvian documentaries, populist radical right, peruvian conflict armed

Abstract

From the analysis of discourse, this article breaks down a group of opinion articles published in digital media in relation to the situation of Peruvian cinema in the context of the discussion of a bill that emerged from a radical right-wing movement. These discourses coming from authors of different branches express a position within a broader imaginary of the radical right in relation to a social function of cinema. The 'cultural battle' becomes a narrative of opposition, where diverse expressions of the artistic and cultural sphere are assumed as "aggressions" or as antagonists to be fought. The figure of the adversary to be eliminated is embodied in four documentaries: La Revolución y la Tierra, Hugo Blanco, Río Profundo, El viaje de Javier Heraud and Rojo Profundo, partially financed with public funds and dealing with four figures of recent history associated with the internal armed conflict. From the application of some categories proposed by Halliday, a unified discourse is confirmed, generating a versus between the interests of cinema and citizenship, with the purpose of discrediting or annulling the expressive proposals of the mentioned films.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Antón-Mellón, J., & Boado, I. S. (2023). La teoría política de la Derecha Radical. Revista de Estudios Globales. Análisis histórico y cambio social, 2(4). https://doi.org/10.6018/reg.559591

Bolo-Varela, O., Amoretti-Aliaga, B., Taco-Loaiza, S., & Valladares, K. A. (2023). Memoria salvadora, ultraderecha y terruqueo en la sociedad peruana posconflicto. El intento de censura del documental Hugo Blanco, Río Profundo (2019). Izquierdas, (52), 1-35. https://www.izquierdas.cl/images/pdf/2023/52/art31.pdf

Bullard, I., Rodríguez, V. (2023). Estímulos económicos del Ministerio de Cultura del Perú: ¿la mejor manera de fomentar el crecimiento económico de las industrias creativas en Perú? Desde el Sur, 15(4). https://dx.doi.org/10.21142/e0053

Cabieses, G. (6 de octubre de 2023) ¿Por qué subsidiar la actividad cinematográfica en el Perú? El Comercio. https://elcomercio.pe/opinion/colaboradores/cara-y-sello-por-que-subsidiar-la-actividad-cinematografica-en-el-peru-noticia/

Calero, J. (13 de abril de 2013) ¿Se podrá repetir el éxito comercial de ¡Asu Mare!? Cinencuentro.https://www.cinencuentro.com/2013/04/13/se-podra-repetir-el-exito-comercial-de-asu-mare-cachin/

Comolli, J. L. (2016). Mayo francés. La cámara opaca. El debate cine e ideología. El cuenco de plata.

De Castro Rocha, J. C. (2021). Guerra Cultural e retórica do ódio. Caminhos.

Delle Donne, F. (2022). La derecha radical populista. Astrolabio: revista internacional de filosofia, 51-60.

Didi-Huberman, G. (2013) Cómo abrir los ojos. En Farocki, H. (2013). Desconfiar de las imágenes. Caja Negra Editora.

Domingues, J., & Paula, L. D. (2019). Entre a batalha e a guerra: algumas notas sobre o trabalho cultural. Realização profissional e precarização: estudos sobre o trabalho cultural a partir da experiência discente. Letra Capital/FAPERJ, 140-151.

Eatwell, R., Goodwin, M. (2019). Nacional populismo. Por qué está triunfando y de qué forma es un reto para la democracia. Península.

El Montonero (31 de julio de 2023) El Ministerio de Cultura se viste todo de rojo. Editorial.

https://elmontonero.pe/cultura/el-ministerio-de-cultura-se-viste-todo-de-rojo

El Comercio (15 de abril de 2013). “¡Asu mare!”. Editorial. https://elcomercio.pe/politica/opinion/editorial-asu-mare-noticia-1564072/?ref=ecr

Fairclough, N. (2017). CDA as dialectical reasoning. In The Routledge handbook of critical discourse studies (pp. 13-25). Routledge.

Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. Ariel.

Forti, S. (2021). Extrema derecha 2.0: qué es y cómo combatirla. Siglo XXI de España Editores.

Fuchs, C. (2018). Propaganda 2.0: Herman and Chomsky's propaganda model in the age of the internet, big data and social media. In Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness: Filtering Perception and Awareness. University of Westminster Press.

Griffin, R. (2019). Fascismo. Alianza Editorial.

Godard, J. L. (2011). Historia(s) del cine. Caja Negra.

Goldstein, A. (2022). Las elites y las derechas en oposición al gobierno de Pedro Castillo en Perú. Discursos Del Sur, Revista de teoría crítica. En Ciencias Sociales, 1(9), 119-150. https://doi.org/10.15381/dds.n9.21593

Halliday, M. A. (2001). Lenguaje como semiótica social. Fondo de Cultura Económica.

Ibáñez, A. & Pulido, J. (2023). Introducción: Guerra cultural: cancelación y relato dominante. Araucaria, 52, 413-417. https://doi.org/10.12795/araucaria.2023.i52.18

Krateil, P. (29 de setiembre de 2023) Para variar, el mercado. El Reporte. https://elreporte.pe/2023/09/29/para-variar-el-mercado-por-patricio-krateil

Luján, E. (29 de setiembre de 2023) ¿Discriminación ‘positiva’? El absurdo concepto de Adriana Tudela para atacar al cine regional y en lenguas indígenas. Infobae. https://www.infobae.com/peru/2023/09/29/discriminacion-positiva-el-absurdo-concepto-de-adriana-tudela-para-atacar-al-cine-regional-y-en-lenguas-indigenas/

Laje, A. (2022), La batalla cultural. Reflexiones críticas para una nueva derecha, Hojas del Sur.

McGuigan, J., & Muñoz, P. (2000). El populismo cultural revisitado. Guaraguao, 4(10), 30-53.

Mudde, C. (2021). La ultraderecha hoy. Paidós.

Munguía, P. (2019). Reseña El Comercio y la política peruana del siglo XXI: pugnas entre liberales y conservadores detrás de las portadas de José Godoy Mejía. Revista Pluridiversidad, p. 389. https://doi.org/10.31381/pluriversidad.v3i3.2247

Nureña, C. R. (2023). El origen de la argolla peruana y la evolución de un discurso sobre la exclusión social. Notas de Antropología de las Américas, 2, 203-222. https://doi.org/10.48565/bonndoc-119

Planas, E. (2019, 8 de agosto) Clara Linhart: "Bolsonaro ha convertido a los artistas en enemigos de la nación". El Comercio. https://elcomercio.pe/luces/cine/festival-cine-lima-pucp-clara-linhart-bolsonaro-convertido-artistas-enemigos-nacion-noticia-ecpm-665737-noticia/

Pizarroso Q., A. (2005). Nuevas guerras, vieja propaganda: de Vietnam a Irak. Universitat de València.

INCAA, Instituto Nacional de Cine y Artes Audiovisuales, Resolución 16/2024, RESOL-2024-16-APN-INCAA#MCH, 11 de marzo de 2024.

Rancière, J. (2019). Las distancias del cine. Ediciones Manantial.

Saferstein, E. (2023) “Entre libros y redes: la ‘batalla cultural’ de las derechas radicalizadas”, en Semán, P. (coord.) (2023), Está entre nosotros, Siglo XXI.

Sagástegui, C. (22 de diciembre de 2021) Los usos de la derecha y el periodismo peruano. Ideele, N° 301. https://www.revistaideele.com/2021/12/22/los-usos-de-la-derecha-y-el-periodismo-peruano/

Said, E. W. (2004) Cultura e imperialismo. Anagrama.

Sorlin, P. (2008). Cine e historia, una relación que hace falta repensar. En G. Camarero , B. De las Heras y V. De Cruz (eds.). Una ventana indiscreta: la historia desde el cine. Madrid: Universidad Carlos III de Madrid Instituto de Cultura y Tecnología Cátedra de Estudios Portugueses Luís de Camoes.

Traverso, E. (2018). Melancolía de izquierda: marxismo, historia, y memoria. Fondo de cultura Económica.

Ubilluz Raygada, J. C. (2021). Sobre la especificidad de la derecha radical en América Latina y Perú. De Hitler y Mussolini a Rafael López Aliaga. Discursos Del Sur, Revista De teoría crítica En Ciencias Sociales, 7, 85-116. https://doi.org/10.15381/dds.n7.20903

Van Dijk, T. (2016). Estudios críticos del discurso: Un enfoque sociocognitivo. Discurso & Sociedad, 10, 137 – 162. http://www.dissoc.org/es/ediciones/v10n01/DS10%281%29Van%20Dijk.pdf

Vich, C., & Barrow, S. (Eds.). (2022). Cine peruano de inicios del siglo XXI: Dinamismo e incertidumbre. Universidad de Lima.

Wong, D. (10 de octubre de 2023) Qué pensar de la ley Tudela. El Reporte. https://elreporte.pe/2023/10/10/que-pensar-de-la-ley-tudela-por-dante-wong

Published
2024-06-30
How to Cite
Delgado Chumpitazi, M. G. (2024). Peruvian cinema in dispute: Radical right wing in digital media against documentaries of recent history. Letras (Lima), 95(141), 152-170. https://doi.org/10.30920/letras.95.141.10
Section
II. La batalla por la hegemonía en las industrias culturales