The Publishing Industry’s Role in the Ideological Legitimation of the Radical Right in Latin America
Abstract
This article analyzes the peritext elements crafted by different publishers in the dissemination of five political books associated with the Latin American radical right: La fatal ignorancia. La anorexia cultural de la derecha frente al avance ideológico progresista by Axel Kaiser, El libro negro de la nueva izquierda. Ideología de género o subversión cultural by Nicolás Márquez and Agustín Laje, Cómo hablar con un progre. Por qué en lugar de hacerla desaparecer, la socialdemocracia incrementa la pobreza by Gloria Álvarez Cross, Cómo derrotar al neoprogresismo. Una batalla política by Álvaro Zicarelli, and La batalla cultural: Reflexiones críticas para una Nueva Derecha by Agustín Laje. Through an analysis of the discursive strategies developed in the back covers, and in the selection of the prologue writers, the level of involvement of each publisher in the accumulation of cultural and symbolic capital of the mentioned authors is determined, as well as in the legitimization of the discourses elaborated by them. Although different types of strategies used by Unión Editorial, Deusto, Sudamericana, and Harper Collins were identified, it is evident that these publishers reproduced the strategie comparison by contrast, which was used by the authors, to position the right, in all its spectrums, as a defender of individuality and the development of society; while the left, in all its spectrums, is portrayed as harmful to the nation and thus should be fought and defeated. In this way, the publishers promoted and validated, some more directly than others, a radical right discourse in a context where there is an increase in the consumption of political books of this trend.Downloads
Métricas alternativas
References
Aasland, Ravndal. (2023). From Bombs to Books, and Back Again? Mapping Strategies of Right-Wing Revolutionary Resistance, Studies in Conflict & Terrorism, 46 (11), 2120-2148. https://doi.org/10.1080/1057610X.2021.1907897
Álvarez, G. (2017). Cómo hablar con un progre. Por qué, en lugar de hacerla desaparecer, la socialdemocracia aumenta la pobreza. Barcelona: Deusto.
Benzecry, C. (1999). Con una ayudita de mis amigos. Apuntes hacia la comprensión de la sociabilidad en las presentaciones de libros. Apuntes de Investigación del CECYP, 4, 57-83.
Bourdieu, P. (1971). Le marché des biens symboliques. L'Année sociologique, 22 (3), 49-126.
Bourdieu, P. (1992). Les règles de l'art : genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil.
Chafuen, A. (2014). Presentación. En La fatal ignorancia. La anorexia cultural de la derecha frente al avance ideológico progresista (pp.13-16) [2a. Ed.]. Madrid: Unión Editorial.
Ex-Ante. (2023, noviembre 19). Los nexos de Milei con intelectuales y economistas chilenos (además de Kast). https://www.ex-ante.cl/los-nexos-de-javier-milei-con-intelectuales-y-economistas-chilenos-ademas-de-jose-antonio-kast/
Federalismo y Libertad. (2022, julio 27). El influencer, Álvaro Zicarelli, presentó su libro “Cómo derrotar al neoprogresismo” en Tucumán. https://www.federalismoylibertad.org/el-influencer-alvaro-zicarelli-presento-su-libro-como-derrotar-al-neoprogresismo-en-tucuman/
France Culture. (6 de marzo de 2024). Fayard, Hachette, Relay : Bolloré champion de l’édition politique. https://www.radiofrance.fr/franceculture/podcasts/la-question-du-jour/fayard-hachette-relay-bollore-champion-de-l-edition-politique-4362339
Genette, G. (1987). Seuils. París: Éditions du Seuil.
Gramsci, A. (1981). Cuadernos de la cárcel. Tomo I. Cuadernos 1 (1929-1930), Cuadernos 2 (1929-1933) [2a. Ed.]. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Trabajo original publicado en 1975).
Heinich, N. (2012). De la visibilité. Excellence et singularité en régime médiatique. París: Gallimard.
Htun, M. (2009). Life, Liberty, and Family Values: Church and State in the Struggle over Latin America’s Social Agenda. En F. Hagopian (Ed.), Religious Pluralism, Democracy, and the Catholic Church in Latin America (pp. 335-364). Notre Dame: University of Notre Dame Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvpj78r9.14
Kaiser, A. (2014). La fatal ignorancia. La anorexia cultural de la derecha frente al avance ideológico progresista [2a. Ed.]. Madrid: Unión Editorial.
Kast, J.A. (2018, diciembre 14). Un gusto compartir con los autores de “El libro negro de la nueva izquierda” que expone claramente lo que es la #IdeologiaDeGenero [Twitter/X]. https://twitter.com/joseantoniokast/status/1073746307246944256?lang=fr
Kast, J.A. (2020, marzo 25). José Antonio Kast :: Feat :: Axel Kaiser [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=X_zyF9_vUx4
Klein, N. (2017). No Is Not Enough: Resisting Trump's Shock Politics and Winning the World We Need. Chicago: Haymarket Books.
Laborde-Milaa, I., Paveau M.-A. (2003). L'Ancrage médiatique des normes littéraires. En R. Amossy & D. Maingueneau (Eds.), L’Analyse du discours dans les études littéraires (pp. 363-378). Presses universitaires du Mirail.
Laje, A. (2022). La batalla cultural. Reflexiones críticas para una Nueva derecha. Nashville: Harper Collins.
Laje, A. (2022a). Prólogo. Salir del clóset. En Cómo derrotar al neoprogresismo. Una batalla política (pp. 6-9). Buenos Aires: Sudamericana.
Le Bart, C. (2012). La politique en librairie. Les stratégies de publication des professionnels de la politique. París: Armand Colin.
Lejeune, P. (2010). L'autobiographie en France. Paris: Armand Colin.
Macías, J. (2023, diciembre 10. En esta otra foto podemos ver en la toma de posesión de Milei a Abascal junto al sector más conservador y ultracatólico de Atlas Network, con la presencia de Alejandro Chafuen (17 años presidente de Atlas Network, ahora de Acton Institute), Agustín Laje, Kast, Verastegui. [Twitter/X] https://twitter.com/JulianMaciasT/status/1733955424108359796/photo/1
Márquez N., Laje, A. (2016). El libro negro de la nueva izquierda. Ideología de género o subversión cultural. Buenos Aires: Unión Editorial.
Milei, J. (2022, agosto 18). Javier Milei & La fatal ignorancia de Axel Kaiser [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=uqYDBz7J8Qs
Moller, D. (2016). Dilemmas of Political Correctness. Journal of Practical Ethics, 4 (1), 1-22.
Municipalidad de Lima. (2023, setiembre 11). Politólogo Agustín Laje es condecorado por alcalde Rafael López Aliaga [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=LvoL8QIKE-Y
Mudde, C. (2019). The Far Right Today. Cambridge: Polity Press.
Página 12. (2020, agosto 24). El lobby ultraliberal detrás de las marchas anticuarentena.https://www.pagina12.com.ar/287045-el-lobby-ultraliberal-detras-de-las-marchas-anticuarentena
Palacios Hardy, G. (2016). Prólogo. En El libro negro de la nueva izquierda. Ideología de género o subversión cultural (pp. 7-13). Buenos Aires: Unión Editorial.
Saferstein, E., Stefanoni, P. (2023). Edición y reacción. Cómo la batalla cultural antiprogresista argentina se despliega (también) en los libros. Estudios Ibero-Americanos, 49 (1), 1-18 http://dx.doi.org/10.15448/1980-864X.2023.1.44045.
Saferstein, E. (2024). Las presentaciones de best sellers políticos de derechas como escenarios para la “batalla cultural” y la disputa política. Revista Letral, 32, 208-243. http://doi.org/10.30827/RL.v0i32.29224.
Smith, A., Boas T.C. (2023). Religion, Sexuality Politics, and the Transformation of Latin American Electorates. British Journal of Political Science [First view], 1-20. https://doi.org/10.1017/S0007123423000613
Unión Editorial (s.f.). La editorial. https://www.unioneditorial.net/la-editorial/
Yahoo News. (2023, noviembre 24). Gloria Álvarez, la politóloga de ultraderecha cercana a Milei, rechazada en la UNAM. https://es-us.noticias.yahoo.com/gloria-alvarez-la-politologa-de-ultraderecha-cercana-a-milei-rechazada-en-la-unam-235538005.html
Zicarelli, Á. (2022). Cómo derrotar al neoprogresismo. Una batalla política. Buenos Aires: Sudamericana.
Copyright (c) 2024 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional