El extraño caso del detective que volvió de su propia muerte
Abstract
Since 1841, the private investigator, character that connects the police procedural with the intellectual and critical activity, is regenerated in the most kaleidoscopic versions. This work precisely points to recognize that behind the death of Erik Lönnrot, in “Death and the Compass” (original Spanish title: “La muerte y la brújula”), the detective resurrects in Emilio Renzi, from “The Madwoman and the Story of a Crime” (original Spanish title: “La Loca y el relato del crimen”). This transition accounts for the transformation of a Latin-American reflexive model, proper to a literate culture, led by exceptional men that trust in the power and centrality of words, to one where the advancement of globalization and mass media have undermined the empire of letters, now in charge of professionals who inhabit the antipodes of the “illustrated city”, limited by the specialization and the institutionalization.Downloads
Métricas alternativas
References
BARILI, A. (1999) Jorge Luis Borges y Alfonso Reyes: la cuestión de la identidad del escritor latinoamericano. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
BOCCARDI, F. G. (2008) “Semiología y Hermenéutica: anotaciones para pensar el sentido desde la literatura policial y el psicoanálisis”. Alpha N° 27 (U. de los Lagos, Chile): pp. 209-216.
BORGES, J. L.(1997) Borges oral, Obras completas, tomo IV. Buenos Aires: Emecé.
BORGES, J.L.(2008) Ficciones. Barcelona: Emecé.
DELEUZE, G. (1987) Foucault. Buenos Aires: Paidós.
FOUCAULT, M. (1996) La vida de los hombres infames. La Plata: Altamira.
FOUCAULT, M. (2008) Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. Buenos aires: Siglo XXI.
KRACAUER, S (2010) La novela policial. Un tratado filosófico. Buenos Aires: Paidós.
LECUNA, V. (1999) La ciudad letrada en el planeta electrónico. Pliegos: Madrid.
LINK, D. (2003) El juego de los cautos. Buenos Aires: La Marca editora.
NARCEJAC, T. (1970) La novela criminal. Barcelona: Tusquets.
PARODI, C. (2011) “Borges y la subversión”. Obtenido de Borges Center de la Universidad de Pittsburg: http://www.borges.pitt.edu
PIGLIA, R. (1986) Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (1988) Prisión perpetua. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R.(1994) Nombre falso. Buenos Aires: Seix Barral.
PIGLIA, R.(2005a) El último lector. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R. (2005b) Formas breves. Barcelona: Anagrama.
PIGLIA, R (2010) “Poe y Borges”. Obtenido de http://www.elhilodeariadna.org
SAID, E. (2007) Representaciones del intelectual. Madrid: Debate.
SARLO, B. (2007) Borges, un escritor en las orillas. México D.F.: Siglo Veintiuno Editores.
TODOROV, T. (1996). Los géneros del discurso. Caracas: Monteávila editores.
Copyright (c) 2014 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional