Representation of Panopticon Power in The Four Seasons by Writer Leonardo Padura
Abstract
The article proposes an approach to understanding panopticon power based on its distribution in the police universe of the main character Mario Conde. In the tetralogy The Four Seasons (Past Perfect, 1991; Winds of Lent, 1994; Masks, 1997 and Autumn Landscape, 1998), by the Cuban writer Leonardo Padura (Havana-1955), the territory and speech of the detective Mario Conde, who embodies the Cuban subaltern subject in relation to the hegemonic power, sustains the reality and imagination of the Padurian fictional machine. Which allows Leonardo Padura to analyze in his work the context of the island of Cuba, extremely ideologized, and exemplify in the stories how Mario Conde is subjected to the panopticon exercise carried out by his superiors of the Internal Police at the Havana Police Headquarters. In addition, the resistance mechanisms of the characters to evade surveillance and escape disciplinary control are represented. The research is based on the theoretical references drawn by Michael Foucault regarding power relations in his book Discipline and Punish: The Birth of the Prison (1975). Studying power in Mario Conde’s police series will reveal a series of interpretations that go beyond the space delimited by the text and will allow a better understanding of contemporary Cuban reality.Downloads
Métricas alternativas
References
Álvarez-Uría, F. y Varela, J. (1979). Genealogía del poder. Las Ediciones de La Piqueta.
Arenas, R. (1990). Viaje a La Habana. Universal.
Carpentier, A. (1962). El siglo de las luces. Cía. General de Ediciones.
Casado, A. (2016). Escritura entre rejas: literatura carcelaria cubana del siglo XX. (Tesis Doctoral). Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Filología. Departamento de Filología Española IV.
De la Torriente, P. (2001). Testimonios y reportajes. Centro Cultural Pablo de la Torriente Brau, Ediciones La Memoria.
Delueze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. PRE-TEXTOS.
Fornet, J. (2013). Elogio de la incertidumbre. Cuba novelada en el siglo XXI. Revista Iberoamericana, 79(243), 371-394. https://doi.org/10.5195/reviberoamer.2013.7053
Foucault, M. (1996). La vida de los hombres infames. Altamira.
Foucault, M. (1998). Historia de la sexualidad I. La voluntad del saber. Siglo XXI Editores.
Foucault, M. (2002 [1975]). Vigilar y castigar. El nacimiento de una prisión. Siglo XXI Editores.
Franken, C. A. (2009). Leonardo Padura Fuentes y su detective nostálgico. Revista chilena de literatura, 74, 29-56. https://doi.org/10.4067/S0718-22952009000100002
Garí, B. (2019). Microhistoria del relato policial. Modulaciones políticas del detective latinoamericano. Mitologías Hoy, 19, 341-353. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.632
Garí, B. (2021). Tiempo de espera. El cronotopo de tetralogía de Las cuatro estaciones de Leonardo Padura. Revista Chilena de Literatura, 103, 505-523. https://doi.org/10.4067/S0718-22952021000100505
Garí, B. (2022). A propósito del neopolicial: límites formales e ideológicos. Artes del ensayo. Artes del ensayo: Revista internacional sobre el ensayo hispánico, 4, 184-204. https://doi.org/10.31009/ae.i22.09
Martí, J. (1889). Heredia. Discurso del 30 de noviembre de 1889. http://www.damisela.com/literatura/pais/cuba/autores/marti/discursos/1889_11_30.htm
Martín, E. y Sánchez, J. (2007). Una mirada al neopolicial latinoamericano: Mempo Giardinelli, Leonardo Padura y Paco Ignacio Taibo II. Anales de Literatura Hispanoamericana, 36, 49-58. https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/ALHI0707110049A
Noguerol, F. (2006). “Neopolicial latinoamericano: el triunfo del asesino”. Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, 15, 23-57. https://gredos.usal.es/handle/10366/137480
Padura, L. (2005). Siempre me he visto como uno más de los autores cubanos / Entrevistado por Doris Wieser. Espéculo. Revista de estudios literarios. https://www.academia.edu/10349146/_Siempre_me_he_visto_como_uno_m%C3%A1s_de_los_autores_cubanos_Entrevista_a_Leonardo_Padura
Padura, L. (2013 [1991]).Pasado perfecto. Tusquets Editores.https://www.planetadelibros.com/libro-pasado-perfecto/88901#soporte/96250
Padura, L. (2013 [1994]). Vientos de cuaresma. Tusquets Editores. https://www.planetadelibros.com/libro-vientos-de-cuaresma/88902#soporte/96251.
Padura, L. (2013 [1997]). Máscaras. Tusquets Editores. https://www.planetadelibros.com/libro-mascaras/88903#soporte/96252
Padura, L. (2009). El hombre que amaba a los perros. Tusquest Editores.
Padura, L. (2013 [1998]).Paisaje de otoño. Tusquest Editores.https://www.planetadelibros.com/libro-paisaje-de-otono/88904#soporte/96253
Padura, L. (2015). Yo quisiera ser Paul Auster. Ensayos selectos. Editorial Verbum.
Padura, L. (2022). Personas decentes. Tusquets Editores.
Paz, O. (1983). Tiempo nublado. Seix Barral.
Piñera, V. (1943). La isla en peso. s/e.
Rodríguez, M. (2004). Novela y poder: El panóptico. La ciudad apestada. El lugar de la confesión. Atenea, 490, 11-32. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622004049000002
Copyright (c) 2024 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional