In the Margins of the Poem: The Fractal or Multidimensional Conception of Poetry in Javier Sologuren’s Essays writing
Abstract
The essay production of Peruvian poet Javier Sologuren is one of the less known and less studied facets of the writer. This work offers an approach to the aesthetic thought of Sologuren, from the review of some of the most important ideas of his notes and essays related to the conception and realization of poetry. The analysis willfocus on the poem “Márgenes”, which is part of the collection called Folios del enamorado y la muerte (1980). From a suggestive visual plane and a questioning textuality, this text materializes some of those ideas of aesthetic thought, such as the regenerative form and the surface tension of the poem, the principles of simultaneity and playfulness, the overflowing meaning in the space of the poem and affectivity as the essence and trigger of that meaning. At the same time, summarizing Sologuren’s aesthetic intuitons, we will definethe characterization of the poem as a fractal or multidimensional textuality, to the extent that its nature and compositional logic reveal a challenging complexity for the reader’s understanding who faces the emergence of three poems camouflaged under the form of a single textuality. This emergence also reveals the existence of diverse voices, consciences, structures; in short, of various conditions of language.Downloads
Métricas alternativas
References
Barthes, R. (2006). El grado cero de la escritura. Siglo XXI.
Baudelaire, Ch. (1961). Obras (traducción, noticias históricas y notas de Nydia Lamarque). Aguilar.
Blanchot, M. (1992). El espacio literario. Paidós.
Bobes Naves, M. C. (1992). El silencio en la literatura. En C. Castilla del Pino, El silencio (pp. 99-123). Alianza Editorial.
Castilla del Pino, C. (1992). El silencio en el proceso comunicacional. En El silencio (pp. 79-97). Alianza Editorial.
Chirinos, E. (1998). La morada del silencio. Una reflexión sobre el silencio en la poesía a partir de las obras de Westphalen, Rojas, Orozco, Sologuren, Eielson y Pizarnik. Fondo de Cultura Económica.
Chirinos, E. (2016). El collar de Helena en el cuello de Sophia. Una lectura de Recinto de Javier Sologuren. En Abrir en prosa. Nueve ensayos sobre poesía hispanoamericana (pp. 95-115). M Visor Libros.
Eielson, J. E. (1998). Poesía escrita. Norma.
Eielson, J. E. (2004). La pasión según Sologuren. En L. Rebaza Soraluz (ed.), Arte poética (pp. 512-527). Pontificia Universidad Católica del Perú.
Gazzolo, A. M. (1991). Javier Sologuren: la poesía como ejercicio y como metáfora. Cuadernos Hispanoamericanos, 498, 7-34. https://www.cervantesvirtual.com/obra/cuadernos-hispanoamericanos--133/
Heraud, J. (2019). Al heroico modo. Ejercicios tempranos (1954-1959) (selección y notas de Rodrigo Vera). Casa de la Literatura Peruana.
Hernández, L. (1978). Vox horrísona. Ames.
Oquendo de Amat, C. (1927). Cinco metros de poema. Minerva.
Paz, O. (1998). El arco y la lira. El poema. La revelación poética. Poesía e historia. Fondo de Cultura Económica.
Pozuelo Yvancos, J. M. (1994). Teoría del lenguaje literario. Cátedra.
Ramírez González, J. L. (1992). El significado del silencio y el silencio del significado. En C. Castilla del Pino, El silencio (pp. 15-45). Alianza Editorial.
Silva-Santisteban, R. (2014). Vida continua de Javier Sologuren. En J. Sologuren, Vida continua (pp. 7-17). Academia Peruana de la Lengua.
Sologuren, J. (1980). Folios del enamorado y la muerte. Caracas: Monte Ávila Editores.
Sologuren, J. (2005). Obras completas. Tomo X, Hojas de herbolario. Pontificia Universidad Católica del Perú.
Sologuren, J. (2014). Vida continua. Academia Peruana de la Lengua.
Copyright (c) 2023 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional