“Prayer in the Garden”, by Bernardo Bitti S. J. in Rondoncan

Keywords: Bernardo Bitti, Jesuits, Cuzco, Rondocan, Viceroyalty Art

Abstract

The present article has as a main objective to carry out an iconographic and iconological analysis of the work Prayer in the Garden of the Jesuit painter Bernardo Bitti, belonging to the only series of eight canvases that remains of his authorship, about The main mysteries of the life, and death of Christ our Savior and the Holy Virgin Mary, his mother,which he painted for the transfiguration college church at the end of 16th century and which is currently located in Saint Thomas Aquinas church in the district of Rondocan, province of Acomayo, Cuzco. Also, it is denoted an approach to the visual sources that brother Bernardo may have used for the composition of this painting. Furthermore, in light of the recent discovery, it is disassociated of the homonymous canvas that remains in the National Museum of Archaeology, Anthropology and History of Peru, from the series of eight canvases that Bernardo Bitti painted for the Jesuit church in Cuzco. In addition, through file documents, particularly the manuscript signed by himself containing the statement of his last vows, a more accurate chronology of the two stays of the painter camerte in said city is proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Fuentes manuscritas

Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI)

ARSI, Antigua Compañía, Fórmulas de los últimos votos, HISP. 47, f. 16, f. 182.

ARSI, Antigua Compañía, Perú 4 I-II f.31, f.35, f36.

ARSI, Antigua Compañía, Perú 13, f.66

Biblioteca del Congreso de Washington D.C., División de manuscritos, Historia o narración: 1600, f.23 v

Fuentes primarias impresas

Covarrubias, J. (1958). Cuzco colonial y su arte. Apuntes para la historia de los monumentos coloniales del Cuzco. s. e.

Dejo SJ, J., Mujica, R., Fernández SJ, R.; Bacigalupo, J.; Battisti, A. C., Klaiber, J. (2021). Una crónica jesuita olvidada: edición y estudio de la historia de la provincia peruana de la Compañía de Jesús, de Diego Francisco Altamirano. Universidad Antonio Ruiz de Montoya.

Desclée de Brouwer (Ed.). (2009). Biblia de Jerusalén. Desclée de Brouwer.

Egaña, A. (1966) Monumenta Peruana IV (1586-1591). Roma: Monumenta Historica Societatis Iesu.

Egaña, A. (1970) Monumenta Peruana V ( 1592-1595). Roma: Monumenta Historica Societatis Iesu.

Nadal, J. (1593). Evangelicae Historiae Imagines Ex ordine Evangeliorum, qual toto anni

Missae Sacrificiorecitantur, in ordine temporis vitae Christi digestae. Antuerpiae: s. e. https://archive.org/details/evangelicaehisto00pass/page/n6/mode/2up

Nadal, J. et ál. (2007). Annotations and meditations on the Gospels. Sant Joseph’s University Press.

Vega, A. y Vargas, R. S. J. (1948). Historia del colegio y universidad de San Ignacio de Loyola de la ciudad del Cuzco. Cía. de Impresiones y Publicidad.

Fuentes secundarias

Amerio, E. (2018). Democrito ‘Bernardo’ Bitti S. J. Un pintor de las Marcas hacia el Nuevo Mundo. Silex (Lima), 8(2), 17-42.

Cohen, A. (2015). Pintura colonial cusqueña. Haynanka Ediciones.

Grupp, F. y Mercado, Z. (2010). Bernardo Bitti, padre de la cultura virreinal americana, Persona y Cultura (Arequipa), 18(8), 114-123.

Mesa, J. y Gisbert, T. (1974). Bitti un pintor manierista en Sudamérica. Universidad Mayor de San Andrés.

Mesa, J. y Gisbert, T. (1982). Historia de la pintura cusqueña. 2 tomos. Fundación Augusto N. Wiese.

Réau, L. (2000). Iconografía del arte cristiano. 2 tomos. Ediciones Serbal.

Schenone, H. (1998). Iconografía del arte colonial: Jesucristo. Tarea.

Stastny, F. (1969). Pérez de Alesio y la pintura del siglo XVI. En Anales del Instituto de Arte Americano y de Investigaciones Estéticas 22 (pp. 7-45). s. e.

Tejada, A. (2019). Una serie de cuadros de Bernardo Bitti: del Cuzco a Rondocan a través de sus fuentes documentales. Revista del Archivo General de la Nación, 34(2), 43-59. https://doi.org/10.37840/ragn.v34i2.94

Tejada Farfán, A. G. (2021). Del Cuzco a Rondocan: La serie de los principales Misterios de la vida y muerte de Cristo nuestro Salvador y de la Virgen Santísima, su madre de Bernardo Bitti S. J. (Tesis para optar por el grado de Magíster en Historia del Arte y Curaduría). Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20869

Vargas Ugarte, R. (1963). Los jesuitas del Perú y el arte. Talls. Iberia, Librería e imprenta Gil.

Viñuales, G. y Gutiérrez, R. (2014). Historia de los pueblos de indios de Cusco y Apurímac. Universidad de Lima.

Wuffarden, L. E. (2016). De los orígenes a la era Mollinedo (1560-1700). En Kusunoki, R. y Wuffarden, L. E. (Eds.), Pintura Cuzqueña (pp. 19-37). Museo de Arte de Lima.

Published
2023-02-11
How to Cite
Tejada Farfán, A. G. (2023). “Prayer in the Garden”, by Bernardo Bitti S. J. in Rondoncan. Letras (Lima), 94(139), 46-60. https://doi.org/10.30920/letras.94.139.4