Author wanted: Analysis of critical texts about The Green Wall movie (Armando Robles Godoy, 1970)
Abstract
This paper aims to identify some lines of discussion and critical appraisal around Peruvian movie The Green Wall (Robles Godoy, 1970). The contents of two texts written by Desiderio Blanco and Isaac León Frías in 1970 —the first published in Oiga magazine and the second in Hablemos de Cine magazine— are contrasted with two texts written by Sebastián Pimentel for Godard! magazine in 2005 and 2010. The results of analysis are grouped around three dimensions: references about cinematographic staging —shots and camera movements, sound, character performances and film edition as temporal resource—, symbolic constructions —the meaning of Tingo Maria’s jungle in the film and the confrontation between bureaucracy and main character as individual human being— and authorial condition of Armando Robles Godoy as filmmaker. Analysis allows us to conclude that issues identified in critical evaluation’s texts of La muralla verde, as well as in Robles Godoy’s film work, respond to different conceptual conditionings, ideological substrates, cinema approach methods and diverse development’s stages of cinematographic art. Many films, as it happens with any form of artistic manifestation, can be resignified over the years and in the course of time. Thus, certain elements not valued in its time can berediscovered later.Downloads
Métricas alternativas
References
Aumont, J. y Marie, M. (1990). Análisis del film. Paidós.
Bazin, A. (1990). ¿Qué es el cine? Ediciones RIALP.
Bedoya, R. (1997). Un cine reencontrado. Diccionario ilustrado de las películas peruanas. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Bedoya, R. (2009). El cine sonoro en el Perú. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Blanco, D. (1970, 24 de julio). Cinecrítica: La muralla verde. Oiga, 8(384), 34-36. http://www.inca.net.pe/assets/objeto/la-muralla-verde9/
Bullita, J. (1965). Ganarás el pan de A. Robles Godoy. Hablemos de Cine, 11, 37-42.
Bustamante, E. (2020). Armando Robles Godoy: La batalla por el buen cine. Textos críticos 1961-1963. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
Canby, V. (1972, 7 de junio). Screen: The Green Wall. The New York Times. https://www.nytimes.com/1972/06/07/archives/screen-the-green-wall.html
Cordero, C. (2020, 17 de julio). Homenaje a Armando Robles Godoy y “La muralla verde”. Revista Godard! [Video]. https://www.youtube.com/watch?v=MZ5cOzjExsI
Ebert, R. (1972, 30 de junio). The Green Wall. Chicago Sun-Times. https://www.rogerebert.com/reviews/the-green-wall-1972/
Fangacio, J. (2016, 8 de mayo). Armando Robles Godoy: El arte de mirar los ríos. El Comercio. https://elcomercio.pe/eldominical/actualidad/armando-robles-godoy-arte-mirar-rios-395694-noticia/?ref=ecr
García, O. (2020, 17 de julio). 50 años de La muralla verde: ¿por qué muchos críticos la llaman la mejor película del cine peruano? Somos. https://elcomercio.pe/somos/historias/cine-peruano-50-anos-de-la-muralla-verde-por-que-muchos-criticos-la-llaman-la-mejor-pelicula-del-cine-peruano-armando-roble-godoy-noticia/?ref=ecr
Hablemos de Cine. (1970). El cascarón publicitario de La muralla verde. Hablemos de Cine, 55-56, 4-5.
Hablemos de Cine. (1972). Ley de Fomento a la Industria Cinematográfica, ¿al servicio de quién? Hablemos de Cine, 63, 5.
Lama, L. (1974). Espejismo de Armando Robles Godoy. Hablemos de Cine, 66, 13-14.
León, I. (1970). La muralla verde de Armando Robles Godoy. Hablemos de Cine, 53, 41-44.
León, I. (1971). Pálidos resuellos en el cine peruano. Hablemos de Cine, 58, 4-5.
León, I. (1977). La búsqueda de una voz propia en el cine peruano. Hablemos de Cine, 69, 16-19.
León, I. (1984). ¿Predicando en el desierto? Hablemos de Cine, 77, 17-21.
León, I. (2009, 15 de marzo). Armando Robles Godoy y Hablemos de Cine [Blog]. Páginas del Diario de Satán, blog de cine. http://paginasdeldiariodesatan.blogspot.com/2009/03/1-armando-robles-godoy-y-hablemos-de.html
León, I. (2013). El nuevo cine latinoamericano de los años sesenta. Entre el mito político y la modernidad fílmica. Fondo Editorial de la Universidad de Lima.
León, I. y De Cárdenas, F., Eds. (2017). Hablemos de Cine (Antología). Volumen 1. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.
Pimentel, S. (2005). La quietud del pionero. La muralla verde, de Armando Robles Godoy. [Blog]. La cinefilia no es patriota. Dedicado al cine peruano que aún no existe. http://lacinefilianoespatriota.blogspot.com/2010/06/la-quietud-del-pionero-la-muralla-verde.html
Pimentel, S. (2008) Imagen y mundo. Ensayos sobre cine moderno. Ediciones El Nocedal.
Pimentel, S. (2010). Armando Robles Godoy: Nuestro clásico más moderno. Godard!, 25, 20-21. Http://revistagodard.blogspot.com/2010/10/armando-robles-godoy-nuestro-
clasico.html
Planes, J. (2014). El paradigma estético en la crítica cinematográfica de Ángel Fernández-Santos- [Tesis para optar el grado de Doctor en Comunicación]. Universidad Católica de Murcia, Facultad de Ciencias Sociales y de la Comunicación. http://hdl.handle.net/10952/1058
Rocha, G. (2004). Del hambre al sueño: Obra, política y pensamiento. Museo de Arte Latinoamericano de Buenos Aires - Colección Constantini.
Vilaró, A. (2016). Entre la representación y la figuración. El cine de la Nouvelle Vague: una revisión histórica. Historia y Comunicación Social, 21(1), 221-239. https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2016.v21.n1.52693
Copyright (c) 2023 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional