Illustrations Made by Alicia Bustamante Vernal on Book Covers and Magazines (1938-1962)

Keywords: Alicia Bustamante Vernal, Women artists, Illustrations, Peru, José María Arguedas

Abstract

The objetive of this article is to analyze the illustrations on book covers and in magazines produced by Alicia Bustamante Vernal from 1938 to 1962. Because the meaning of the graphic work by the notable artist is unknown, because that part of her life is still it has not been the subject of research. The proposed methodology consist of searching for information on the subject, and then proceeding to the writing of the description and analysis of the located designs. She illustrated the works of the writer José María Arguedas: Canto kechwa (1938), Yawar fiesta (1941), and La agonía de Rasu Ñiti (1962). In addition, she participated with three drawings in “Noticia histórica del actual edificio de la Universidad de San Marcos”, which corresponds to the first chapter of the book El actual edificio de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (1951) by Daniel Valcárcel. She also designed the vignettes for number 9 of the magazine 3 (1941) and the drawings for the texts by Arguedas entitled El zumbayllu (1951) and Orovilca (1954) published in the magazine Letras Peruanas. Bustamante Vernal’s illustrations represent various aspects of Peruvian culture, including flora, fauna, popular art, customs, and architecture. The creativity of the artist embodied in each of her designs allows for greater references to her work. Her illustrations are linked to a detailed study of the traditions of Peru, in them she highlighted her great respect for the cultural diversity of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Arguedas, J. (1954). Orovilca. Letras Peruanas, 11(45), 48-49.

Arguedas, J. (1938). Canto kechwa. Ediciones “Club del Libro Peruano”.

Arguedas, J. (1941). Yawar fiesta. C.I.P. http://bibliotecadigital.bnp.gob.pe/portal-bnp-web/#/libro/LIB-365

Arguedas, J. (1951). El zumbayllo. Letras Peruanas, 4(4-5), 29.

Arguedas, J. (1958). Yawar fiesta. Editorial Juan Mejía Baca, Ediciones Populares.

Arguedas, J. (1962). La agonía de Rasu Ñiti. Ediciones “Camino del hombre”.

Carpio, K. & Yllia, M. E. (2006). Alicia y Celia Bustamante, la Peña Pancho Fierro y el Arte Popular. Illapa, 3, 45-60.

Castrillón, A. (2001). Los independientes. Instituto Cultural Peruano Norteamericano.

Cornejo Polar, A. (1973). Los universos narrativos de José María Arguedas. Editorial Losada.

Escuela Nacional de Bellas Artes. (1922). Monografía histórica y documentada sobre la Escuela Nacional de Bellas Artes desde su fundación hasta la segunda exposición oficial. Escuela Nacional de Bellas Artes.

Exposición en el IAC. (1955, 23 de octubre). En El Comercio, 17.

Falcón, J. (1989). Enrique Camino Brent. Instituto Sabogal de Arte.

Fernández, J. (1972). Antología de la Independencia. Comisión Nacional del Sesquicentenario de la Independencia del Perú.

Fuentes, M. (1944, 6 de noviembre). La exposición pictórica de Alicia Bustamante. En La Crónica, 3.

Gesualdo, V. (1968). Enciclopedia del arte en América, Biografías III. Buenos Aires: Bibliografica OMEBA.

Gonzáles, D. (2005). 50 años del voto femenino en el Perú: historia y realidad actual. Lima: Ministerio de la Mujer y Desarrollo Social.

Hernández, J. (1941). Colaboran en este número, 3, 4.

Jiménez Borja, A. (1948). Mate peruano. Revista del Museo Nacional, 17, 34-74.

Martínez Compañón, B. (1998). Trujillo del Perú, vol. II. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica.

Mejía, J. (1941). Relato en el tambo, 3, 65-70.

Milla, C. (1996). Diccionario histórico y biográfico del Perú. Siglos XV-XX, vol. 3. Editorial Milla Batres.

Mishkin, B. (1941). Posesión de la tierra en una aldea, 3, 5-11.

Morriña, O. (1982). Fundamentos de la forma. La Habana: Universidad de La Habana. Facultad de Artes y Letras. Departamento de Historia del Arte.

Ortiz, A. (1997). La metáfora de los amores salvajes en el “Canto kechwa” de José María Arguedas. Anthropologica, 15(15), 355-369. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropologica/article/view/1230

Peñaloza, W. (1941). Significado de don Ricardo Palma en nuestra cultura, 3, 73-95.

Rodríguez, J. (1984). Las variantes textuales de Yawar fiesta de José María Arguedas. Lexis, 8(1), 1-93. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lexis/article/view/5068

Salazar Bondy, S. (1958, 21 de enero). Visita al salón del arte abstracto. En La Prensa, p. 8.

Tauro del Pino, A. (1966). Diccionario Enciclopédico del Perú Ilustrado, vol. II. Lima: Editorial Juan Mejía Baca.

Valcárcel, D. (1951). Noticia histórica del actual edificio de la Universidad de San Marcos. En D. Valcárcel y G. Ibscher (Eds.), El actual edifico de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos (1-36). Lima: Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Publicaciones del IV Centenario.

Verde Márquez, G. A. (2015a). El cóndor en la obra de Julia Codesido. (Tesis para optar por el grado de Licenciada en Arte). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Lima, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/9263

Verde Márquez, G. A. (2015b). Ilustración de libros y revistas por Julia Codesido. Tesis, 8 (8), 125-136.

Verde Márquez, G. A. (2016). La representación femenina en la obra de Julia Codesido (1920-1938). (Tesis para optar por el grado de Magíster en Arte Peruano y Latinoamericano). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Facultad de Letras y Ciencias Humanas, Lima, Perú. https://hdl.handle.net/20.500.12672/8393

Walter, D. (2017). Algunos aportes a la etnobotánica en la Cordillera Blanca (Sierra de Ancash). Indiana, 34 (1), 149-176. https://dx.doi.org/10.18441/ind.v34i1.149-176.

Wiesse, M. (1957). José Sabogal, el artista y el hombre. Compañía de Impresión y Publicidad S.A.

Xammar, L. (1941). Virgilio y Juan de Arona, 3, (9), 42-47.

Zevallos de Vasi, R. (1974). Homenaje a Alicia y Celia Bustamante. En Cuadernos de Arte y de Historia, vol. 2 (12-19). Lima: Museo de Arte y de Historia y de la Sección de Arte del Departamento de Humanidades.

Published
2021-12-29
How to Cite
Verde Márquez, G. A. (2021). Illustrations Made by Alicia Bustamante Vernal on Book Covers and Magazines (1938-1962). Letras (Lima), 92(136), 48-62. https://doi.org/10.30920/letras.92.136.5