Acquisition of Ancashian Quechua Consonantal Features in Bilingual Children Aged 2, 4 and 5 Years: Systematic Phonological Processes

Keywords: Language Acquisition, Phonological Processes, Bilingual Children, Consonants, Ancashian Quechua

Abstract

The present study deals with how the productions of bilingual children Ancashino Quechua-Andean Spanish of 2, 4 and 5 years old, progressively approach adult productions of one of their L1. In this sense, it makes explicit and describes the phonological processes in which the children engage during the acquisition process of the Ancashino Quechua consonants and, in addition, explains why these processes occur. The results, on the one hand, conclude that there are nine systematic phonological processes evidenced in the children's productions, which lose strength as they get older. On the other hand, they show that the children are acquiring the phonological system of Ancashian Quechua while respecting the naturalness and frequency of phonological features in the various languages of the world. In other words, this study shows that the principles of markedness and robustness (Clements, 2009) govern the acquisition of this language.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Borzone de Manrique, A. y Massone, M. I. (1985). Estrategias de organización fonológica durante el proceso de adquisición del lenguaje. Lenguas Modernas, 12, 149-162. https://revistas.uchile.cl/index.php/LM/article/view/45886/47910

Bosch, L. (1983a). El desarrollo fonológico infantil: una prueba para su evaluación. Anuario de psicología, 28(1), 85-114. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/121447/1/085359.pdf

Bosh, L. (1983b). Identificación de procesos fonológicos de simplificación en el habla infantil. Revista de Logopedia y Fonoaudiología, 3(2), 96-102. https://doi.org/10.1016/S0214-4603(83)75267-8

Bosch, L. (2004). Evaluación fonológica del habla infantil. Masson.

Camargo, M. (2006). Desarrollo fonético-fonológico del español en niños. Umbral científico, 9, 5-9. https://www.redalyc.org/pdf/304/30400902.pdf

Chávez, E. (2010). Adquisición del quechua como L1 en niños y niñas de 3 a 5 años de edad (Tesis de licenciatura en Lingüística e Idiomas mención Lenguas Nativas). Universidad Mayor de San Andrés. http://repositorio.umsa.bo/xmlui/handle/123456789/16790

Chomsky, N. y Halle, M. (1979 [1968]). Principios de fonología generativa. Ed. Fundamentos.

Clements, G. (2009). The role of features in phonological inventories. En E. Raimy y Ch. Caims (Eds.), Contemporary views on architecture and representations in phonological (pp. 19-68). MIT Press. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262182706.003.0002

Carhuachín, L. (2021). Adquisición de los rasgos fonológicos de 14 consonantes del quechua ancashino como lengua materna en niños bilingües quechua ancashino-castellano andino de 2, 4 y 5 años (Tesis de Magister en Lingüística), Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20497

Diez-Itza, E. y Martínez, V. (2003). Procesos de metátesis en el desarrollo fonológico de los niños de 3 a 6 años. Psicothema, 15(2), 285-291. http://www.psicothema.com/psicothema.asp?id=1059

Diez-Itza, E. y Martínez, V. (2004). Las etapas tardías de la adquisición fonológica: procesos de reducción de grupos consonánticos. Anuario de Psicología, 35(2), 177-202. https://revistes.ub.edu/index.php/Anuario-psicologia/article/view/8687

Diez-Itza, E. y Martínez, V. (2012). Procesos de asimilación en las etapas tardías del desarrollo fonológico. Psicothema, 24(2), 193-198. http://www.psicothema.com/pdf/3998.pdf

Dresher, B. (2009). The Contrastive Hierarchy in Phonology. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/ cbo9780511642005

Etxebarria, M. (2003). Bilingüismo y adquisición temprana del lenguaje: procesos fonológicos en el contacto vasco/español. Actas Do I Simposio Internacional Sobre o Bilingüismo (pp. 315-328). http://basdisyn.net/pdf/Etxebarria,%20M.%201997.pdf

Fernández, I. (2009). ¿Cómo hablan los niños? El desarrollo del componente fonológico en el lenguaje infantil. Arco Libros.

Fernández, I. y Cano, P. (2014). Observaciones sobre la distinción entre los proceso sistémicos y estructurales en la adquisición del componente fonológico. Quaderns de Filología: Estudis Linguistics, 19, 19-34. https://core.ac.uk/download/pdf/71043884.pdf

Flores, A. y Ramírez, E. (2016). Teoría universalista de Jakobson y orden de adquisición de los fonemas consonánticos del español mexicano: un estudio de caso. Onomázein. Revista semestral de lingüística, filología y traducción, 34(1), 1-7. http://hdl.handle.net/20.500.11799/78932

Gómez, D. (1993). La teoría de Jakobson y el orden de adquisición de los fonemas en la lengua española. CAUCE, Revista de Filología y su Didáctica, 16, 7-30. http://hdl.handle.net/11441/13162

González, A. (1981). A descriptive study of phonological development in normal speaking Puerto Rican preschoolers (Tesis doctoral). Pennsylvania State University.

González, M. J. (1989). Análisis del desarrollo fonológico en sujetos mala¬gueños. Infancia y aprendizaje, 12 (48): 7-24. https://doi.org/10.1080/02103702.1989.10822246

Hormazábal, K., Larrea, R., Muñoz, M., Ruiz, M. y Toro, P. (2013). Edad de adquisición de fonemas líquidos en un grupo de niños chilenos entre 3 y 4 años 11 meses de nivel socioeconómico medio en la región metropolitana (Tesis de licenciatura de Fonoaudiología). Universidad de Chile. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/116713

Julca, F. (2009). Quechua ancashino; una mirada actual. Lima: Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos.

Kelly, B. Kidd, E., y Wigglesworth, G. (2015). Indigenous children’s language: Acquisition, preservation an evolution of language in minority contexts. First Language, 35(4-5), 279-285.

https://doi.org/10.1177/0142723715618056

Lazzarotto-Volcão, C. (2010). Uma proposta de Escala de Robustez para a aquisição fonológica do PB. Letronica, 3(1), 62. https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/6964/5464

Macera, P. (2007). Adquisición del lenguaje. Orden de adquisición de las consonantes en la lengua española. Caucem, 30, 297-336. https://cvc.cervantes.es/literatura/cauce/pdf/cauce30/cauce30_15.pdf

Macken, M. A. (1978). Permitted complexity in phonological development: One child’s acquisition of Spanish consonants. Lingua, 44, 219-253. https://doi.org/10.1016/0024-3841(78)90077-3

Montes Giraldo, J. J. (1970). Dominancia de las labiales en el sistema fonológico del habla infantil. Thesaurus, 25, 487-488. http://bibliotecadigital.caroycuervo.gov.co/1158/1/TH_25_003_147_0.pdf

Montes Giraldo, J. J. (1971). Acerca de la apropiación por el niño del sistema fonológico español. Thesaurus, 26, 322-346. https://cvc.cervantes.es/lengua/thesaurus/pdf/26/TH_26_002_098_0.pdf

Oropeza, M. (2017). Adquisición de las consonantes liquidas en el español de México. CPU-e Revista de Investigación educativa, 25, 169-196. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-53082017000200168

Pávez, M., Maggiolo, M., Peñaloza. C. y Coloma, C. (2009). Desarrollo fonológico en niños de 3 a 6 años: incidencias de la edad, el género y el nivel socioeconómico. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 47(2), 89-109. https://doi.org/10.4067/S0718-48832009000200006

Pávez, M., Maggiolo, M., Peñaloza. C. y Coloma, C. (2010). Desarrollo fonológico en niños de 3 y 4 años según la fonología natural: incidencia de la edad y el género. Revista Signos, 43(72), 31-48. https://doi.org/10.4067/S0718-09342010000100002

Pérez, J. (2016). La representación de los procesos fonológicos: a propósito del descenso vocálico del quechua. Revista del Instituto Riva-Agüero, 1(1), 77-124.

http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/revistaira/article/view/14556

Ruíz, E. (2011). Adquisición del sistema fonológico del castellano como primera lengua: procesos fonológicos (Tesis de licenciatura en Lingüística y Literatura con mención en Lingüística). Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/896

Susaníbar, F, Huamaní, O. y Dioses, A. (2013). Adquisición fonética-fonológica. Revista digital EOS Perú, 1(1), 19-36. https://franklinsusanibar.com/adquisicion-fonetica-fonologica/#:~:text=El%20presente%20art%C3%ADculo%20enfatiza%20en,su%20vez%20una%20intervenci%C3%B3n%20pertinente

Torres, F., Peñaloza, Ch., Fernández, M. A. y Bustos, M. (2016). Comparación de cri-terios para determinar la edad de adquisición de fonemas lateral y róticos. Revista Chilena de Fonoaudiología, 15, 1-16. https://doi.org/10.5354/0719-4692.2016.44149

Trubetzkoy, N. ([1939] 1973). Principios de fonología. Cincel.

Vivar, P. y Figueroa, L. (2018). Adquisición de las consonantes vibrantes en español de Chile en una muestra de informante entre 2;0 y 3; 11 años. Estudios Filológicos, 64, 197-222. https://doi.org/10.4067/S0071-17132019000200197.

Vivar, P. y León, H. (2007). Aplicación del cuestionario para la evaluación de la fonología infantil (C.E.F.I) a una muestra de niños chilenos. Revista chilena de Fonoaudiología, 8(1), 17-31. https://doi.org/10.5354/0719-4692.2007.21378

Vivar, P. y León, H. (2009). Desarrollo fonológico-fonético en un grupo de niños entre 3 y 5, 11 años. Revista CEFAC, 11(2), 190-198. https://doi.org/10.1590/S1516-18462009000200003

Published
2022-06-30
How to Cite
Carhuachin Huerta, L. N. (2022). Acquisition of Ancashian Quechua Consonantal Features in Bilingual Children Aged 2, 4 and 5 Years: Systematic Phonological Processes. Letras (Lima), 93(137), 102-116. https://doi.org/10.30920/letras.93.137.8