Femicide Violence in Roberto Bolaño’s Novel 2666

Keywords: Fiction, Roberto Bolaño, Violence, Feminicide

Abstract

“La parte de los crímenes”, one of the segments of the novel 2666 (2004) by Roberto Bolaño, narrates in a fictional key, based on journalistic investigations, official records and social organizations, the series of multiple murders of women perpetrated in Ciudad Juárez, Mexico, at the end of the last century and the beginning of the present. The purpose of this article is to inquire into the artistic representation of the extreme violence that attacks without mercy the female bodies in overflowing and irrational way, until forming an apocalyptic vision of the Latin American city. The writing contaminates the testimonial record withfiction to capture feminicide violence, a procedure that eludes the controversial character of the testimony and, instead, concentrates all the power of the story in the exploration of evil in its multiple incarnations. The text combines the parody of the bureaucratic-administrative style with narrative fragments that give voice to the many characters involved in the events. Such a discursive framework sponsors not only the denunciation of these crimes silenced by the authorities but also the inquiry of political, cultural, and economic determinations that converge in the atrocities committed against women. Documents and testimonies are processed on the fictional machine, fusing literature with other narratives that resist the threat of  dehumanization.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Agamben, G. (2004). Estado de excepción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Aguilar, P. (2015). Violencia y literatura en América Latina a partir de 2666 de Roberto Bolaño. En T. Basile (Coord.), Literatura y violencia en la narrativa latinoamericana reciente (pp. 172-194). Buenos Aires: Universidad Nacional de La Plata.

Arendt, H. (2015 [1969]). Sobre la violencia. Buenos Aires: Alianza Editorial.

Bajtín, M. (2012). Problemas de la poética de Dostoievski. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Bolaño, R. (1996). Estrella distante. Barcelona: Anagrama.

Bolaño, R. (2010 [2004]). 2666. Barcelona: Anagrama.

Bolaño, R. (2011). Entre paréntesis. Barcelona: Anagrama.

Candia, A. (2006). 2666: la magia y el mal. Revista digital Taller de Letras, 38, 121-139.

Franco, J. (2016). Una modernidad cruel. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

González Rodríguez, S. (2002). Huesos en el desierto. Barcelona: Anagrama (Edición en formato digital, junio 2010).

Hutcheon, L. (1993). La política de la parodia posmoderna. Criterios, La Habana (Edición especial de homenaje a Bajtín). Traducción del inglés: Desiderio Navarro. https://www.mnba.gob.cl/617/articles-8672_archivo_04.pdf

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo Veintiuno Editores.

Levi, P. (2005). Los hundidos y los salvados. En Trilogía de Auschwitz. Barcelona: El Aleph.

Logie, I. (2014). 2666 o la legitimidad de la literatura en tiempos “post”. Revista Iberoamericana, 80 (247), 611-630. https://doi.org/10.5195/REVIBEROAMER.2014.7169

Ludmer, J. (2010). Aquí, América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora.

Segato, R. L. (2003). Las estructuras elementales de la violencia: ensayos sobre género entre la antropología, el psicoanálisis y los derechos humanos. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Segato, R. L. (2017 [2016]). La guerra contra las mujeres (Edición argentina). Buenos Aires: Tinta Limón.

Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Madrid: Melusina.

Žižek, S. (2017 [2009]). Sobre la violencia. Barcelona: Paidós.

Published
2021-06-30
How to Cite
Ramírez, S. F. (2021). Femicide Violence in Roberto Bolaño’s Novel 2666. Letras (Lima), 92(135), 66-77. https://doi.org/10.30920/letras.92.135.6