Emerging right-wings in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30920/letras.95.141.3

Abstract

In this article, I propose to address the national configuration of the political right in Colombia based on the well-known analytical distinction elaborated by Raymond Williams of emergent, dominant, and residual. Therefore, it is not just about the new rights, but emergent rights that allow us to think about their articulations, distinctions, and tensions within a political field of forces that unfolds in specific national formations contexts. The first part of the article addresses some of the characteristics and contrasts that currently define the residual, dominant, and emergent rights in Colombia. To do so, it is considered pertinent to think from the historical and contextual specificity of the field of trends and forces that constitute what is proposed in terms of the national configuration of the political right. The analysis of the discourses and political subjectivities of the emergent rights is carried out in the second and third parts of the text. Here, interventions from two visible congressmen are used as sources, as well as documents and materials circulating on social networks produced from different trends of the emergent rights. This is expected to delve into specific contents and disputes that are tied to these discourses and that enable the political subjectivities of the emergent rights in Colombia.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Adorno, R. (1991). Guaman Poma. Literatura de resistencia en el Perú colonial. Siglo XXI.

Appadurai, A. (2015). El futuro como hecho cultural. Ensayos sobre la condición global. Fondo de Cultura Económica.

Arguedas, J. M. (1989 [1976]). Señores e indios. Acerca de la cultura quechua. Arca.

Badiou, A. (2012). El despertar de la historia. Nueva Visión.

Blanco, R., Díaz A., Heskia J. y Rojas, H. (2004). Justicia restaurativa: marco teórico, experiencias comparadas y propuestas de política pública. Colección de Investigaciones Jurídicas, 6, 3-91.

Cabel García, A. (2018). Una lectura sobre la belleza y la ironía en dos retablos de Edilberto Jiménez y “Un retablo para el LUM”. +MEMORIA(S), 2, 111-139. https://revistas.cultura.gob.pe/index.php/memorias/article/view/25

Callender, B., Obuobi, S., Czerwiec, M. K. y Williams, I. (2020). COVID-19, Comics, and the Visual Culture of

Contagion. The Lancet, 396(10257), 1061-1063. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)32084-5.

Campuzano, B. (2020). Testimonios y retablos: cajas migrantes, urgencia narrativa y espacio andino. Una lectura de Chungui. Violencia y trazos de memoria de Edilberto Jiménez. Zama. Revista del Instituto de Literatura Hispanoamericana, 12(12), 71-87. https://doi.org/10.34096/zama.a12.n12.9616.

Canessa, A. (2008). Alteridad y maldad en los Andes meridionales: el caso del kharisiri. En Gareis, I. (Ed.), Entidades maléficas y conceptos del mal en las religiones latinoamericanas (pp. 101-118). Shaker Verlag.

Cairati, E. (2013). Las historias ilustrativas de la violencia de Edilberto Jiménez: narrativa, testimonio y memoria. Confluenze, 5(1), 158-175. https://doi.org/10.6092/issn.2036-0967/3762.

De Vivanco, L. (2021). Dispares. Violencia y memoria en la narrativa peruana (1980-2020). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Degregori, C. I. (2009). Edilberto Jiménez. Una temporada en el infierno. En Jiménez Quispe, E., Chungui. Violencia y trazos de memoria (pp. 18-35). Instituto de Estudios Peruanos, Comisión de Derechos Humanos, DED.

Det, M. (2011). Novísima corónica y mal gobierno. Contracultura.

Didi-Huberman, G. (2017). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.

Espinosa, Ó., Fabiano, E. y Tello, L. (2021). La radio indígena ante la pandemia de la Covid-19 en la Amazonía peruana. El caso de Radio Ucamara (Nauta, Loreto, Perú). América Crítica, 5(1), 33-45. https://doi.org/10.13125/americacritica/4933.

Foucault, M. (2015). Nascita della biopolitica. Corso al Collège de France (1978-1979). Feltrinelli.

Gestión. (2021, 1 de noviembre). Perú, el país más golpeado por el COVID, busca dejar atrás la pesadilla. https://gestion.pe/peru/peru-el-pais-mas-golpeado-por-el-covid-busca-dejar-atras-la-pesadilla-noticia/.

Gilman, S. L. (1988). Disease and representation. Images of illness from madness to AIDS. Cornell University Press.

Giorgi, G. y Rodríguez, F. (comps.). (2007). Ensayos sobre biopolítica. Excesos de vida. Paidós.

Golte, J. y Pajuelo, R. (Eds.). (2012). Universos de memoria. Aproximación a los retablos de Edilberto Jiménez sobre la violencia política. Instituto de Estudios Peruanos.

González Cabeza, I. (2018). La patografía gráfica en España: un género emergente más allá de Arrugas. En Abello, A., Arciello, D. y Fernández, S. (Eds.), La escritura y su órbita. Nuevos horizontes de la crítica literaria hispánica (pp. 293-305). Publicaciones Universidad de León.

Guaman Poma de Ayala, F. (1980). Nueva corónica y buen gobierno. Biblioteca Ayacucho.

Jiménez, E. (2009 [2005]). Chungui. Violencia y trazos de memoria. Instituto de Estudios Peruanos, Comisión de Derechos Humanos, DED.

Jiménez, E. (2021). Nuevo coronavirus y buen gobierno. Memorias de la pandemia de COVID-19 en Perú. Instituto de Estudios Peruanos, Embajada de España en el Perú.

La Rosa, S., Quispe, M. y Ventura, M. (2017). Llaqta maqta, manifestación cultural y sentido de comunidad de residentes chunguinos en Ayacucho [Tesis para optar para el grado de Magíster en Psicología Comunitaria]. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/12053

Lienhard, M. (1990). La voz y su huella. Casas de las Américas.

López-Baralt, M. (2017). “Escribirlo es llorar”: la crónica visual de Felipe Guaman Poma de Ayala. En Chang-

Rodrígez, R. y García-Bedoya, C., Historia de las literaturas en el Perú, vol. 2 (pp. 405-438). Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Michaud, C. (Ed.). (2015). Escritura e imagen en hispanoamérica. De la crónica ilustrada al cómic. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

MINSA-Ministerio de Salud. (2022). Sala situacional COVID-19 Perú. https://covid19.minsa.gob.pe/sala_situacional.asp.

Mitchell, W. J. T. (1995). Picture theory: Essays on verbal and visual representation. The University of Chicago Press.

Panofsky, E. (2009). Studi di iconologia. I temi umanistici nell’arte del Rinascimento. Einaudi.

Pau, S. (2019). La ciudad de Lima en las historietas de Miguel Det. Mitologías hoy, 20, 79-94. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.649.

Pau, S. (2021). Historieta y memoria del conflicto armado interno en Perú. Antares. Letras e humanidades, 13(31), 288-321. http://dx.doi.org/10.18226/19844921.v13.n31.11.

Saji, S., Venkatesan, S. y Callender, B. (2021). Comics in the Time of a Pan(dem)ic: COVID-19, Graphic Medicine, and Metaphors. Perspectives in Biology and Medicine, 64(1), 136-154. http://.doi.org.10.1353/pbm.2021.0010.

Segre, C. (1979). Semiotica filologica. Testo e modelli culturali. Einaudi.

Sontag, S. (1991). Illness as Metaphor: Aids and Its Metaphors. Penguin.

Sorice, M. y Antonucci, S. (2021). Drawing the Virus. The Representation of COVID-19 in Italian Comics. The Polish Journal of Aesthetics, 61(2), 131-143. http://doi.org.10.19205/61.21.8.

Ulfe, M. E. (2011). Cajones de la memoria. La historia reciente del Perú a través de los retablos andinos. Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Vergara, A. C. (2009). La memoria de la barbarie en imágenes, una introducción. En Jiménez Quispe, E., Chungui. Violencia y trazos de memoria (pp. 36-67). Instituto de Estudios Peruanos, Comisión de Derechos Humanos, DED.

Vich, V. (2015). Poéticas del duelo. Ensayos sobre arte, memoria y violencia política en el Perú. Instituto de Estudios Peruanos.

Vich, V. (2021a). Prólogo. Dibujar la pandemia, mostrar la desigualdad. En Jiménez Quispe, E., Nuevo coronavirus y buen gobierno. Memorias de la pandemia de COVID-19 en Perú (pp. 8-13). Instituto de Estudios Peruanos, Embajada de España en el Perú.

Vich, V. (2021b). Políticas culturales y ciudadanía. Estrategias simbólicas para tomar las calles. Instituto de Estudios Peruanos, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

White, H. (2010). Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Prometeo libros.

Williams, I. (2015). Comics and the iconography of illness”. En Czerwiec, M. K., Williams, I., Merril Squier, S., Green, M. J., Myers, K. R. y Smith, S. T., Graphic Medicine Manifesto (pp. 115-142). Pennsylvania State University Press.

Žižek, S. (2009 [2007]). Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales. Paidós.

Published

2024-06-30

How to Cite

Restrepo, E. (2024). Emerging right-wings in Colombia. Letras, 95(141), 40-54. https://doi.org/10.30920/letras.95.141.3

Issue

Section

I. La construcción de la derecha radical populista

Most read articles by the same author(s)