La The word as a brush of disappointment: ekphrasis and vanitas in three sonnets of the Prince of Esquilache

Keywords: Colonial letters, Prince of Esquilache, Poetry, Ekphrasis, Vanitas

Abstract

The present study pretends to observe how the artistic sensibility of the Prince  of Esquilache takes the “well-known” Baroque topics, but under an anticipated technique: the ekphrasis. Therefore, the relevance of the analysis, in light of this poetic apparatus, shows a possible reading capable of vindicating the work of the Francisco de Borja y Aragón within the framework of contemporary criticism. In the first instance, the knowledge and the plastic preoccupation of the prince will be traced, in the light of an écfrastico work as critical as literary. Consequently, the presence of vanitas plastic elements in their sonnets LI, LXXIV and XXXVII will be highlighted, whose lyrical construction shows the baroque thematic of disappointment from a plastic-lyrical perspective. As a theoretical framework will be used, mainly, to the mentions of: Del Arco, Zaldívar, Gili Gaya, Vives-Ferrándiz Sánchez, Pimentel, Agudelo Rendón, Riffaterre and Jiménez Belmonte.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Agudelo Rendón, P. (2012). Los ojos de la palabra. Construcción del concepto de écfrasis, de la retórica antigua a la crítica literaria. Lingüística y literatura, 60, 75-92. https://aprendeenlinea.udea.edu. co/revistas/index.php/lyl/article/view/12548/11341

Agudelo Rendón, P. (2017). Las palabras de la imagen: écfrasis e interpretación en el arte y la literatura. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.

Alberdi Soto, B. (2016). Escribir la imagen: la literatura a través de la écfrasis. Literatura y lingüística. 33, 17-38. https://doi.org/10.4067/S0716-58112016000100002

Borja y Aragón, F. (2004). Sonetos [1648] de Francisco de Borja, Príncipe de Esquilache; edición de Ramón García González. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark/59851/bmcpr846

Del Arco, R. (1950). El príncipe de Esquilache poeta anticulterano. Zaragoza: Instituto Fernando el Católico (CSIC).

García Mahíques, R. (2011). Prólogo. En L. Vives-Ferrándiz Sánchez, Vanitas: Retórica visual de la mirada (pp. 13-20). Madrid: Encuentro.

Gili Gaya, S. (1961). La obra poética del Príncipe de Esquilache. Nueva Revista de Filología Hispánica, 15(1-2), 255-261. https://doi.org/10.24201/nrfh.v15i1/2.418

Jiménez Belmonte, J. (2007). Las obras en verso del príncipe de Esquilache: amateurismo y conciencia literaria. Nueva York: Tamesis Books.

Mestica, G. S. (1998). Diccionario Akal de mitología universal. Madrid: Ediciones Akal.

Pimentel, L. A. (2003). Écfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías. Revista de Literatura Comparada, 4, 205-215. Recuperado de: http://www.revistas. unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31343.

Quintero, M. C. (2018). Mirada, vanitas y desengaño en la representación de la mujer en tres sonetos de Quevedo. Versants, 65(3), 147-161. https://doi.org/10.22015/V.RSLR/65.3.9

Riffaterre, M. (2008). La ilusión de ecfrasis. En A. Monegal, et ál., Literatura y pintura (pp. 161-183). Madrid: Arco-Libros.

Rondón, V. (2007). Pajarillo que al alba. Cancionero musical del Príncipe del Esquilache. Dirección Sergio Candia. Estudio MusicAntigua. Resonancias, 11(21), 83-86. http://resonancias.uc.cl/ images/PDF_Anteriores/Separatas_n21/Rondón.pdf.

Vives-Ferrándiz Sánchez, L. (2011). Vanitas: Retórica visual de la mirada. Madrid: Encuentro.

Zaldívar, M. I. (1998). La mirada erótica: Gonzalo Millán/Ana Rossetti. Santiago: RIL Editores -Café Central Barcelona.

Zaldívar, M. I. (2016). Francisco de Borja y Aragón, príncipe de Esquilache. Relación y sentencia del Virrey del Perú (1615-1621). Nueva York: IDEA/IGAS. http://hdl.handle.net/11354/1676

Published
2019-12-27
How to Cite
Rodríguez Zárate, M. del M. (2019). La The word as a brush of disappointment: ekphrasis and vanitas in three sonnets of the Prince of Esquilache. Letras (Lima), 90(132), 210-227. https://doi.org/10.30920/letras.90.132.9
Section
Short communications and research progress