Del From bildungsroman to youth studies, an analysis of Aunt Julia and the scriptwriter, write by Mario Vargas Llosa

Keywords: Bildungsroman, Youth, Experience, Cultural studies, Adult age, Mario Vargas Llosa

Abstract

In literature, there aren’t a few examples of novels where the main  character travels his or her world, from a young age to an adult life, searching for the experience that consolidates their identity, so much so that, there is a particular literary genre to understand this type of work, named Bildungsroman. However, it is critical to take this analysis to a new level, proposing other categories from a social science perspective  and specifically youth studies in order to help understand the journey young people go through to find their identity and insert themselves in society. This article discusses the novel  Aunt Julia and the scriptwriter, written by Mario Vargas.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

Álamo, F. (2011). Los subgéneros novelescos (Teoría y modalidades narrativas). Almería: Editorial Universidad de Almería.

Armas, M. (2002). Vargas Llosa. El vicio de escribir. Barcelona: Alfaguara. Benjamin, Walter. (1989). Escritos. La literatura infantil, los niños y los jóvenes. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Bohórquez, D. (2006). Novela de formación y formación de la novela en los inicios del siglo XX. En C. Pacheco y L.

Barrera (Coor.), Nación y literatura. Itinerarios de la palabra escrita en la cultura venezolana (pp. 189-200). Caracas: Fundación Bigott, Banesco, Editorial Equinoccio.

Eco, U. (2013). Sobre literatura. Barcelona: Debolsillo.

Foucault, M. (1999). Estética, ética y hermenéutica. Barcelona: Paidós. Foucault, M. (2005). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.

Rama, Á. (1986) La novela en América Latina. Panoramas 1920-1980. Montevideo, Xalapa: Fundación Ángel Rama, Universidad Veracruzana.

Reguillo, R. (2003). Las culturas juveniles: un campo de estudio; breve agenda para la discusión. Revista Brasilera de Educación, 23, 103-118. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200008

Rodríguez, M. de los Á. (1996). La novela de autoformación. Una aproximación teórica e histórica al bildungsroman desde la narrativa hispánica. Alemania: Edition Reichenberger.

Urquidi Illanes, J. (1983). Lo que Varguitas no dijo. La Paz: Editorial Khana Cruz.

Vargas Llosa, M. (1991). A writer's reality. Siracusa: Syracuse University Press.

Vargas Llosa, M. (1997). Cartas a un joven novelista. Madrid: Planeta.

Vargas Llosa, M. (2012) La tía Julia y el escribidor. Madrid. Punto de Lectura.

Published
2019-12-31
How to Cite
Lasso Rocha, E. (2019). Del From bildungsroman to youth studies, an analysis of Aunt Julia and the scriptwriter, write by Mario Vargas Llosa. Letras (Lima), 90(132), 94-109. https://doi.org/10.30920/letras.90.132.4