Formative process in Cesar Vallejo’s poetic thinking: Romanticism in Spanish poetry (1915)
Abstract
This paper analyzes and interprets the content and formal elements in Cesar Vallejo’s thesis: Romanticism in Spanish poetry (1915). It is suggested that the thesis is read as the scenery of the exposure of ideas where Vallejo not only expresses his systematic knowledge about the history of romantic poetry as well as his comprehension of the logic that encourages the critical discourse and his relationship with literature. This involves reading the thesis in a way that provides insight into that Vallejo, who wrote Los heraldos negros (‘The Black Heralds’, 1919), is an author that doesn’t ignore the dialectic that goes through the different literary manifestations, historic and social series. On the contrary, the thesis allows us to appreciate that Vallejo has understood that the aesthetic to come is something that requires originality in the historicsensibility and the poetic language.Downloads
Métricas alternativas
References
Alonso, A. (1943). Castellano, español, idioma nacional. Buenos Aires: Losada.
Aullón de Haro, P. (1988). Las ideas teórico-literarias de Vallejo. Cuadernos Hispanoamericanos. Homenaje a César Vallejo, 2(456-457), 873-896.
Boloña, E. (1996). Escritos literarios. Recopilación, prólogo, cronología, hemerografía y documentación de Jorge Puccinelli. Lima: Gráfica Biblos.
Eco, U. (1990). Semiótica y filosofía del lenguaje. Barcelona: Lumen.
Flitter, D. (1995). Teoría y crítica del romanticismo español. Cambridge: Cambridge University Press.
Flores Heredia, G. (2017). La tesis de César Vallejo: El Romanticismo en la poesía castellana (1915). Algunas reflexiones. Boletín de la Academia Peruana de la Lengua, 62, 221-252.
Flores Heredia, G., Ed. (2014). Vallejo 2014. Actas del Congreso Internacional Vallejo Siempre. Tomo 2. Lima: Editorial Cátedra Vallejo.
Flores Heredia, G., Ed. (2015). Vallejo 2014. En: Actas del Congreso Internacional Vallejo Siempre. Tomo 3. Lima: Editorial Cátedra Vallejo.
Foffani, E. (2018). Vallejo y el dinero. Formas de la subjetividad en poesía. Lima: Editorial Cátedra Vallejo.
Fontanille, J. (2006). Semiótica del discurso. Lima: Universidad de Lima. Fontanille, J. (2012). Semiótica y literatura. Ensayos de método. Lima: Universidad de Lima.
Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
Jurado Párraga, R. (2014). Lectura y balance crítico de la tesis de bachiller de César Vallejo: El romanticismo en la poesía castellana. En G. Flores Heredia (Ed.). Vallejo 2014. Actas del Congreso Internacional Vallejo Siempre. Tomo I (73-86). Lima: Editorial Cátedra Vallejo.
Loayza Pérez, A. (2008). Entre la docencia y la academia. La modernización de la Universidad de San Marcos, 1860-1928. Investigaciones sociales, 20, 335-356. https://doi.org/10.15381/is.v12i20.7182
Puccinelli, J. (1996). Eleazar Boloña y su tiempo. En E. Boloña. Escritos literarios. Recopilación, prólogo, cronología, hemerografía y documentación de Jorge Puccinelli (21-30). Lima: Gráfica Biblos.
Riva-Agüero, J. (2008) [1905]. Carácter de literatura del Perú independiente. Edición, prólogo y notas de Alberto Varillas Montenegro. Lima: Universidad Ricardo Palma, Instituto Riva-Agüero.
Rodríguez Chávez, I. (2018). Prefacio. Una lectura que vale para siempre. En C. Vallejo. El romanticismo en la poesía castellana. Edición facsimilar (xix-xxxii). Lima: Universidad Ricardo Palma.
Salazar Bondy, A. (2013). Historia de las ideas en el Perú contemporáneo. ¿Existe una filosofía en nuestra América? Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú.
Schlegel, F. (1987). Fragmentos del Athenäum. En J. Arnaldo (ed.). Fragmentos para una teoría romántica del arte (137-144). Madrid: Tecnos.
Schlegel, F. (2003) [1804]. De la esencia de la crítica. Pensamiento de los confines, 13, 123-128.
Vallejo, C. (1915). El Romanticismo en la poesía castellana. Trujillo: Tipografía Olaya.
Vallejo, C. (2018). El Romanticismo en la poesía castellana. Edición facsimilar. Prefacio de Iván Rodríguez Chávez. Posfacio de Ramón León. Lima: Universidad Ricardo Palma.
Copyright (c) 2019 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional