Old Speeches, New Resources. Memes as a Tool for the Spread of Extremist Narratives and Far-Right Ideology in Peru
DOI:
https://doi.org/10.30920/letras.95.141.19Abstract
This article aims to analyze one of the most prominent far-right collectives within the Peruvian digital space: Imperium.pe. Given that the presence and activities of this group are exclusively online, it is essential to examine not only the content of the speeches they promote, but also the predominant medium through which they are transmitted: internet memes, a digital format that has dominated online communication in recent years. By taking these memes as the starting point of our analysis, we can unveil the specific strategies that this collective employs to communicate its ideology, identify the target audiences for these speeches, and understand the reactions of the receivers. Additionally, it provides us with the opportunity to make a comparison between the resources employed and the themes addressed by Imperium and other similar politically leaning collectives in Latin America and worldwide. In this regard, our research will employ a combination of quantitative and qualitative methods. Thanks to exclusive access to Meta's official tool for searching, collecting, and analyzing the performance of publications, we will be able to compile all the relevant entries published by Imperium's Facebook page (its most active social platform) during the year 2023. The collected materials include text, images, and statistics on the generated reactions. In this way, we will form a corpus of memes that will be qualitatively analyzed with the aim of identifying the main themes addressed by this group and the resonance of each of them among the public. The analysis will be based on specialized literature on the phenomenon of the meme and the speeches it can convey, with special emphasis on the contributions of renowned researchers such as Limor Shifman or Bradley Wiggins. From the analysis, it is possible to verify a dangerous increase in the receptivity and dissemination of openly conservative, anti-feminist, and anti-multiculturalist speeches.Downloads
Métricas alternativas
References
Fuentes manuscritas
Archivum Romanum Societatis Iesu (ARSI)
ARSI, Antigua Compañía, Fórmulas de los últimos votos, HISP. 47, f. 16, f. 182.
ARSI, Antigua Compañía, Perú 4 I-II f.31, f.35, f36.
ARSI, Antigua Compañía, Perú 13, f.66
Biblioteca del Congreso de Washington D.C., División de manuscritos, Historia o narración: 1600, f.23 v
Fuentes primarias impresas
Covarrubias, J. (1958). Cuzco colonial y su arte. Apuntes para la historia de los monumentos coloniales del Cuzco. s. e.
Dejo SJ, J., Mujica, R., Fernández SJ, R.; Bacigalupo, J.; Battisti, A. C., Klaiber, J. (2021). Una crónica jesuita olvidada: edición y estudio de la historia de la provincia peruana de la Compañía de Jesús, de Diego Francisco Altamirano. Universidad Antonio Ruiz de Montoya.
Desclée de Brouwer (Ed.). (2009). Biblia de Jerusalén. Desclée de Brouwer.
Egaña, A. (1966) Monumenta Peruana IV (1586-1591). Roma: Monumenta Historica Societatis Iesu.
Egaña, A. (1970) Monumenta Peruana V ( 1592-1595). Roma: Monumenta Historica Societatis Iesu.
Nadal, J. (1593). Evangelicae Historiae Imagines Ex ordine Evangeliorum, qual toto anni
Missae Sacrificiorecitantur, in ordine temporis vitae Christi digestae. Antuerpiae: s. e. https://archive.org/details/evangelicaehisto00pass/page/n6/mode/2up
Nadal, J. et ál. (2007). Annotations and meditations on the Gospels. Sant Joseph’s University Press.
Vega, A. y Vargas, R. S. J. (1948). Historia del colegio y universidad de San Ignacio de Loyola de la ciudad del Cuzco. Cía. de Impresiones y Publicidad.
Fuentes secundarias
Amerio, E. (2018). Democrito ‘Bernardo’ Bitti S. J. Un pintor de las Marcas hacia el Nuevo Mundo. Silex (Lima), 8(2), 17-42.
Cohen, A. (2015). Pintura colonial cusqueña. Haynanka Ediciones.
Grupp, F. y Mercado, Z. (2010). Bernardo Bitti, padre de la cultura virreinal americana, Persona y Cultura (Arequipa), 18(8), 114-123.
Mesa, J. y Gisbert, T. (1974). Bitti un pintor manierista en Sudamérica. Universidad Mayor de San Andrés.
Mesa, J. y Gisbert, T. (1982). Historia de la pintura cusqueña. 2 tomos. Fundación Augusto N. Wiese.
Réau, L. (2000). Iconografía del arte cristiano. 2 tomos. Ediciones Serbal.
Schenone, H. (1998). Iconografía del arte colonial: Jesucristo. Tarea.
Stastny, F. (1969). Pérez de Alesio y la pintura del siglo XVI. En Anales del Instituto de Arte Americano y de Investigaciones Estéticas 22 (pp. 7-45). s. e.
Tejada, A. (2019). Una serie de cuadros de Bernardo Bitti: del Cuzco a Rondocan a través de sus fuentes documentales. Revista del Archivo General de la Nación, 34(2), 43-59. https://doi.org/10.37840/ragn.v34i2.94
Tejada Farfán, A. G. (2021). Del Cuzco a Rondocan: La serie de los principales Misterios de la vida y muerte de Cristo nuestro Salvador y de la Virgen Santísima, su madre de Bernardo Bitti S. J. (Tesis para optar por el grado de Magíster en Historia del Arte y Curaduría). Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20869
Vargas Ugarte, R. (1963). Los jesuitas del Perú y el arte. Talls. Iberia, Librería e imprenta Gil.
Viñuales, G. y Gutiérrez, R. (2014). Historia de los pueblos de indios de Cusco y Apurímac. Universidad de Lima.
Wuffarden, L. E. (2016). De los orígenes a la era Mollinedo (1560-1700). En Kusunoki, R. y Wuffarden, L. E. (Eds.), Pintura Cuzqueña (pp. 19-37). Museo de Arte de Lima.
Published
How to Cite
Issue
Section
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional