Instrumental function of a second language and bilingual education

  • Minnie Lozada Trimbath Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
Keywords: Bilingual education, Academic language, Second language

Abstract

Even  though  in  bilingual  intercultural  education  the  learning  of  a  sec-ond language should fulfill an instrumental function together with the mother tongue, we have no information that this is being carried out in our country. The author states that this is, partly, due to a confusion of certain basic notions, among them, the learning of content in a first and in a second language, and what it means to master a language for aca-demic purposes.  To  help  clarify these points, the author  studies three programs  which,  from  different  perspectives,  have  as  an  objective  the development of academic language.

Downloads

Download data is not yet available.

Métricas alternativas

References

BAKER, Colin (1997) [1993]. Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo. Madrid: Ediciones Cátedra.

CHAMOT, Anna Uhl y O ́MALLEY, J. Michael (1994). The CALLA Handbook. USA: Addison-Wesley Publishing Company.

CEP ROSA DE AMÉRICA (2007). Informe sobre proyecto de lectura en L2. Documento interno de la institución.

CUMMINS, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Ediciones Morata.

CUMMINS, Jim, y Merrill SWAIN, (1986). Bilingualism in Education. New York: Longman.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN PÚBLICA (2005). Enseñanza del Castellano como Segunda Lengua en las escuelas EBI del Perú. Manual para docentes de educación bilingüe intercultural. Lima: Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN PÚBLICA (1989): Jakawisata. Guía metodológica para el desarrollo de la asignatura de Ciencias Naturales en el 6to grado de Educación Primaria Bilingüe. Producción del Proyecto Experimental de Educación Bilingüe, Casilla 123, Puno. Lima-Puno.

SERIE FOCUS ON SCIENCE (2004): Student’s Book - Levels: A, B, C, and D; Teacher’s Guide: Levels A, B, C, and D. Texas: Harcourt Achieve, Austin.

Published
2007-12-09
How to Cite
Lozada Trimbath, M. (2007). Instrumental function of a second language and bilingual education. Letras (Lima), 78(113), p. 41-57. https://doi.org/10.30920/letras.78.113.3

Most read articles by the same author(s)