Instrumental function of a second language and bilingual education
Abstract
Even though in bilingual intercultural education the learning of a sec-ond language should fulfill an instrumental function together with the mother tongue, we have no information that this is being carried out in our country. The author states that this is, partly, due to a confusion of certain basic notions, among them, the learning of content in a first and in a second language, and what it means to master a language for aca-demic purposes. To help clarify these points, the author studies three programs which, from different perspectives, have as an objective the development of academic language.Downloads
Métricas alternativas
References
BAKER, Colin (1997) [1993]. Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo. Madrid: Ediciones Cátedra.
CHAMOT, Anna Uhl y O ́MALLEY, J. Michael (1994). The CALLA Handbook. USA: Addison-Wesley Publishing Company.
CEP ROSA DE AMÉRICA (2007). Informe sobre proyecto de lectura en L2. Documento interno de la institución.
CUMMINS, J. (2002). Lenguaje, poder y pedagogía. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Ediciones Morata.
CUMMINS, Jim, y Merrill SWAIN, (1986). Bilingualism in Education. New York: Longman.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN PÚBLICA (2005). Enseñanza del Castellano como Segunda Lengua en las escuelas EBI del Perú. Manual para docentes de educación bilingüe intercultural. Lima: Dirección Nacional de Educación Bilingüe Intercultural.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN PÚBLICA (1989): Jakawisata. Guía metodológica para el desarrollo de la asignatura de Ciencias Naturales en el 6to grado de Educación Primaria Bilingüe. Producción del Proyecto Experimental de Educación Bilingüe, Casilla 123, Puno. Lima-Puno.
SERIE FOCUS ON SCIENCE (2004): Student’s Book - Levels: A, B, C, and D; Teacher’s Guide: Levels A, B, C, and D. Texas: Harcourt Achieve, Austin.
Copyright (c) 2007 Letras (Lima)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento 4.0 Internacional